1 av 2
Stockholm och Åre är populära turistmål. Nu behövs det fler sådana. Foto: Scanpix. Montage: SR.
2 av 2
Magnus Nilsson, ordförande för Svensk Turism AB. Foto: Benjamin Thorén/SR.

Svensk turism ska dubbla omsättningen

"Vi måste hitta fler exportmogna destinationer"
2:01 min

Den svenska turistnäringen omsätter i dag 250 miljarder kronor per år, och de kommande tio åren ska den siffran fördubblas. Magnus Nilsson, ordförande för Svensk Turism, är hjärnan bakom en slags manual som ska hjälpa företag, organisationer och kommuner att bli bättre på turism.

– Vi ser det som fullt realistiskt och vi har ju varit ett av de länder som ökat den utländska turismen år efter år. Förra året var vi ett av två länder som lyckades med det i Europa, säger Magnus Nilsson, ordförande för Svensk Turism AB. 

Till skillnad från Povel Ramels Naturbarn, tycker inte den svenska turistnäringen att turister är trista. De senaste sex åren har antalet gästnätter på hotell, camping och vandrarhem satt nya rekord vartenda år.

Även om det inte finns några nya siffror, så tyder inget på att det skulle bli sämre i år. 

Nu är målet alltså att fördubbla turismen på tio år, från år 2010 till år 2020. Därför har Svensk Turism AB tillsammans med ett antal organisationer satt ihop en strategi som det är meningen att alla aktörer i turistnäringen ska följa. 

– Vi måste se till att man får en resehandledning. Och att det på destinationerna finns ett varierat utbud av boende, restaurang och shopping, säger Magnus Nilsson. 

För att öka omsättningen i den svenska turistnäringen från 250 till 500 miljarder krävs hårt arbete, både av branschorganisationerna och av företagen, men också av kommunerna. Och framför allt att se till att de ställen dit folk gärna åker, blir betydligt fler. 

– Idag har vi några riktigt vassa destinationer, typ Stockholm, Åre och några till som är väldigt attraktiva både för utländska turister och svenskar. Vi måste hitta fler exportmogna destinationer, som vi kallar det. 

Tror du att ni kommer att klara det här målet? 

– Jag är helt övertygad om det, till 100 procent, säger Magnus Nilsson, ordförande för Svensk Turism AB.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".