"Ingen kan säga när produktionen återupptas"

Avtalet mellan Saabs ägare Spyker och kinesiska Hawtai har upphävts. Ekots ekonomireporter Sören Granath redogör för vad beskedet innebär i praktiken.

– Att Saab tappar en finansiär som enligt planerna skulle ta Saab över den akuta krisen och långsiktigt vara Saabs partner för de nya modellerna som planeras och lanseringen av Saab på den kinesiska marknaden, säger Sören Granath.

Vad är skälet till att avtalet upphävs?
– Avtalet är ett så kallat ramavtal, där detaljerna inte var färdigförhandlade. Förmodligen finns ett missnöje från kinesiskt håll när det gäller viktiga frågor kring affären. Det finns uppgifter om att Hawtais direktörer blev överraskade av hur illa ställt det är med Saab, när de häromdagen besökte fabriken i Trollhättan.

Spyker säger i ett pressmeddelande att det ändå kan bli ett samarbete med Hawtai. Hur skulle det se ut?
– Spyker talar nu om ett strategiskt intresse med Hawtai eller någon annan kinesisk part om tillverkning, teknikutveckling och distribution i Kina. Det kan alltså vara med Hawtai, men inte som det var tänkt från början.

Spykers vd Victor Muller har också fört förhandlingar med andra kinesiska bilföretag och det är troligt att han nu undersöker om någon av dem kan ta över rollen som partner och gå in med nytt kapital i Saab.

Enligt den tidigare uppgörelsen var det meningen att Hawtai skulle gå in med 1,3 miljarder kronor för att hjälpa Saab genom krisen.

Hur påverkar det här möjligheterna att starta produktionen i Trollhättan?
– Som det ser ut nu kan nog ingen säga när produktionen återupptas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".