Oro hos Saabs underleverantörer

"Krävs en långvarig lösning"
1:44 min

Bland Saabs underleverantörer sprider sig nu åter oron, och frågan är om fler varsel snart blir aktuella. Lars Holmqvist, vd för Clepa, de europeiska underleverantörernas organisation, tror inte att produktionen vid Saab kan komma igång igen.


– Nej, det tror jag inte. Inte förrän man hittar en långvarig lösning. Även om leverantörerna får betalt för de varor de redan har levererat så måste de känna att de får betalt om de ska leverera nya varor, anställa folk och sätta igång fabriker, säger Lars Holmqvist.

Avtalet mellan Saab och kinesiska Hawtai förhandlades fram på bara några få dagar innan det presenterades på en presskonferens i Peking för nio dagar sedan.

Med Hawtai som stor ägare och ett tillskott på 1,3 miljarder kronor skulle grundstenen i räddningen av Saab vara lagd, både på kort och lång sikt.

Planerna på att sälja nya Saab-bilar på den stora kinesiska marknaden fick nog många anställda att tror att krisen snart var över.

Men i morse kom det överraskande beskedet från Saabs ägare Spyker Cars att uppgörelsen spruckit. När väl detaljerna i det här ramavtalet skulle omsättas i ett definitivt avtal så var den tidigare enigheten som bortblåst.

Frågan är vem eller vilka som kan ta över Hawtais tilltänkta ägande. Just nu är personer från Saabs ledning i Kina för att försöka hitta en ny partner. Saabs ordförande Victor Muller har tidigare förhandlat med flera kinesiska företag.

Maud Olofsson, näringsminister, tillhör dem som trots alla svårigheter hoppas att han ska lyckas.

– Jag tycker att det är väldigt tråkigt och hoppas verkligen att Muller nu på sin resa i Kina kan hitta nya finansiärer, säger Maud Olofsson.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".