Kinesiska analytiker tror att det finns andra intressenter och att Saab kan göra ett bättre parti i Kina. Foto:Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix.

Kinesiska analytiker: Fler intresserade av Saab

"Samarbete med Beijing Automotive känns rationellt"
2:12 min

Saab kan vara värt ett bättre parti än Hawtai, är en av uppfattningarna bland kinesiska branschanalytiker.

– Det känns som om de har stressat lite, det finns fler som är intresserade av Saab, så varför de prompt skulle välja Hawtai att samarbeta med förstår jag inte riktigt, säger en motorredaktör vid en kinesisk nyhetsportal.  

Han vill vara anonym på grund av att han tycker att det kan vara känsligt att värdera kinesiska bilföretag.

Att gå i riktning mot den kinesiska bilmarknaden är helt rätt.

Det svåra är att hitta en lämplig partner som klarar av att vidareutveckla varumärket, tillägger motorredaktören.

Den genomgående kritiken mot affärsplanerna mellan Saabägaren Spyker och den kinesiska biltillverkaren Hawtai som kunnat läsas i kinesiska medier under den gångna veckan handlar om kvalitén på bilföretaget Hawtai, och chansen att få statligt stöd för en affär.

– Det kan vara så att Saab och Hawtai fortsätter att diskutera ett samarbete, säger den oberoende bilindustrianalytikern Zhong Shi, som beklagar bristen på information kring affären.

Själv har han haft ett avtalat möte med vice ordföranden i Huatai, som varit strängt upptagen hela dagen och ständigt skjutit upp det. 

Men analytikern tror också att det finns andra intressenter, och att Saab kan göra ett bättre parti i Kina, kanske med det statliga bilföretaget Beijing Automotive, som redan tidigare köpt Saabteknologi.

– Ett samarbete med Beijing Automotive känns rationellt, men de kan vänta tills Spyker inte klarar att vänta längre, vänta på ett bättre pris, och sedan lösa det här problemet, de har inte bråttom - och vet att det krävs tålamod för att göra en bra affär, säger den oberoende bilindustrianalytikern Zhong Shi, som ser flera fördelar med ett sådant samarbete.

Dels är Saab och Beijing Automotive bekanta sedan tidigare förhandlingar, dels är det lättare att få ekonomiskt stöd för ett statligt kinesiskt bilföretag än för ett privat företag som Hawtai.

Vid en affär skulle Beijing Automotive med sin tillverkning i huvudstaden också kunna hjälpa det mindre välkända Saab-märket att få den prestige som behövs för att locka de kräsna köparna.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".