Kunderna gynnas av den hårda konkurrensen. Foto: Bertil Ericson/Scanpix

Tuff konkurrens i elektronikbranschen

"Det är inte hållbart i längden"
1:36 min

Konkurrensen i hemelektronikbranschen ger konsumenterna billiga tv-apparater och kylskåp. Men nu kan man skönja slutet på ett priskrig, som kan kräva offer bland butikskedjorna.

I Media Markts 3 000 kvadratmeter stora butik i Nacka utanför Stockholm finns det knappt några kunder en vanlig vardagseftermiddag. Kedjan har gått en miljard back sedan etableringen, men fortsätter sitt priskrig.

– Vi väljer inte riktigt att se det som kostnader, utan som en investering, säger vd Martin Hagman. Vi vill bli störst på marknaden.

Media Markt är i dag tvåa på marknaden efter Elgiganten. Kan företagen fortsätta att priskriga och blöda pengar?

– Det är bra för konsumenterna, samtidigt så är det inte hållbart i längden att man konkurrerar så tufft att man inte klarar ekonomin, säger Anders Appelqvist, vd för elektronikbranschen.

Martin Hagman på Media Markt tror inte heller att dagens extremt låga priser är här för att stanna.

– Över tid kan det nog inte bestå. Nu är det satt på sin spets med en extrem konkurrenssituation. Det kommer nog att förändras över tid, men när vet man inte.

Han räknar med att några av dagens sju kedjor kommer att slås ut.

– Det handlar om rationaliseringsvinster för dem som är kvar i marknaden och exit för dem som inte vill vara kvar i marknaden.

Anders Appelqvist tror att de som kapitulerar i priskriget trots allt kan överleva, om än som mindre aktörer.

– Det finns bara två vägar att gå, antingen är man priskonkurrensaktiv och är nere i dåliga marginaler eller också får man vända sig mot att försöka sälja grejer som man tjänar pengar på, och då säljer man förmodligen mindre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".