Kan behövas ett förstoringsglas? Arkivfoto: Ingvar Karmhed/Scanpix.

Konsumenter kräver lättlästa förpackningar

"Allergiker måste kunna läsa på förpackningen"
2:22 min

Livsmedelsprodukter i svenska butiker har alldeles för liten eller otydlig innehållsförteckning. Det menar Sveriges konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm, som nu vill få till en förändring.

Irene Matkowitzc och Kalle Qvarford tar extra god tid på sig i mataffären för att se om varan innehåller gris, som Irene inte äter.

– Jag är judinna och jag vill alltid se att det inte är gris. Leverpastejer, patéer och allt sådant är till exempel jättesvårt att se, det är minitext på det, säger Irene Matkowitzc.

Hur gör du då?

– Då utgår jag ifrån att det är gris.

– Då köper man inte det, säger Kalle Qvarford.

Är det det som blir resultatet?

– Det är det som blir resultatet.

Det är många som har problem med att se vad det står på förpackningarna. Det menar Sveriges konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm som tittat på varors förpackningar hos sju livsmedelskedjor.

I många fall, berättar de, är bokstäverna för små, kontrasterna dåliga och raderna för långa, något de menar bryter mot Livsmedelsverkets föreskrifter om att märkningsuppgifter ska vara klart läsbara.

– Vi har till exempel en ost, en halloumi, där texten är väldigt liten. Dessutom är det vit text på ljusblå bakgrund, vilket gör det svårt att se, säger Louise Ungerth, som är chef för konsumentfrågor på Konsumentföreningen Stockholm.

Vilka problem ser ni med detta?

– Ett problem är förstås för allergiker, de måste kunna läsa på förpackningen vad den innehåller.

Men kommer inte det tillbaka till producenten? Om man inte kan förstå vad det står väljer man en annan produkt.

– Det är inte alltid man gör det. Man kanske tar produkten och så kommer man hem och tänker ”vad var det i den här då?” Då har man problemet hemma.

Om ett halvår kommer en ny undersökning att göras. Då kommer de också att se om butikens belysning ändrats för att göra det lättare för konsumenten att läsa på plats.

Men redan nu är det flera företag som själva håller med om att de har svårläslig text på sina produkter.

Spendrups är ett av de företag som fått kritik i undersökningen och de har redan gjort om delar av sina etiketter, även om de inte nått butiken än.

Men de säger också att det finns brister när det gäller texten på produkterna.

– Om vi säljer de här produkterna på den svenska marknaden ska vi självklart följa den lagstiftning och det regelverk som finns på vår marknad, säger marknadsdirektören Mats Liedholm.

Tycker du att ni gör det?

– I de absolut flesta fallen, definitivt.

Och i de fall där ni inte gör det?

– Vi ser till att vi justerar det vi har och att det blir i enlighet med det regelverk som finns.

Så det är ett arbete som redan pågår?

– Ja, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Spendrups bryggeri.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".