Arkivfoto: Fredrik Sandberg/Scanpix.
SOS Alarm

Hade hjärtinfarkt – fick råd att köpa hostmedicin

2:13 min

Det har kommit in flera anmälningar mot SOS Alarm i Göteborg det senaste året och nu ska Socialstyrelsen ganska deras rutiner. Det handlar om långa väntetider på ambulans och i vissa fall har man nekat hjälp, vilket har lett till men och dödsfall.

I en av de sex anmälningar som ligger till grund för granskningen kan man läsa att SOS Alarm rådde en man att gå till apoteket och köpa hostmedicin mitt under en pågående hjärtinfarkt för några månader sedan.

Det var en kväll i början av mars i år som en kvinna ringde till SOS Alarm i Göteborg. Enligt anmälan ska hennes man, som varit förkyld för två veckor sedan, haft hosta men blivit allt sämre under kvällen. Nu hade han svårt att andas, hade blivit rosslig och hostade extremt mycket.

Kvinnan förklarar för operatören på SOS Alarm att personen andas tunt och hastigt och att han inte får någon luft. Samtidigt ber hon om en ambulans.

Enligt den här anmälan ska operatören då ha frågat om mannen varit förkyld och sagt att det är förkylningstider, och bett dem att gå till apoteket och köpa hostmedicin.

När hon än en gång vädjar om hjälp blir hon kopplad till en sjuksköterska som lyssnar på mannens andning och skickar en ambulans till deras hem i Mölndal.

När ambulansen väl är på plats körs mannen akut in till Sahlgrenska där hjärtintensiven ber dem att komma direkt till dem och inte till akuten.

Tiden mellan samtalet med operatören och fram tills de är på sjukhuset ska vara cirka en timme.

– Dels är det en svår uppgift att göra en bedömning över telefon om man inte ens ser den person som det gäller, säger Maria Carlund som är inspektör på Socialstyrelsen region sydväst.

– Vi har bett dem göra en sorts sammanfattning över innehållet i anmälningarna. Sedan har vi bett dem redogöra för vilka risker de ser.

Enligt Anders Klarström, som är presstalesman på SOS Alarm, får han inte kommentera enskilda fall. Men han välkomnar den här granskningen.

– Det kan visa sig i enskilda fall att vi har agerat riktigt, men det kan också visa sig att vi har gjort något som vi skulle kunnat göra bättre.

I de här fallen, kan ni se att ni från SOS Alarm har agerat felaktigt i något fall?

– Det finns begränsningar för vad vi kan berätta ur patientsekretess, och särskilt nu när fallen inte är förda till Socialstyrelsen ännu. Vi måste avvakta och se vad Socialstyrelsen kommer fram till. Vi kan inte säga mer än så just nu, säger Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista