Saabs fabrik i Trollhättan. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix.

Saabs underleverantörer fortsätter att varsla

"Jag tror inte vi har sett slutet"
1:26 min

Saabs underleverantörer fortsätter att varsla anställda i spåren av att Saabs produktion står stilla. Senast i dag blev det känt att Lear Corporation i Trollhättan varslar alla sina anställda om uppsägning.

– Vi varslar hela arbetsstället, ja. Större delen av vår affär är ju med Saab, så det är klart att det får en väldigt stor på verkan, säger Johan Andersson som är affärsenhetsansvarig på Lear Corporation i Trollhättan.

Lear Corporation i Trollhättan som tillverkar bilsäten varslar alltså alla 160 anställda om uppsägning. Företaget är till 90 procent beroende av Saab. Och Saabs kris har slagit hårt mot Lear, många anställda har varit hemma med betalning eftersom företaget inte fått några beställningar från Saab.

Sedan Saab Automobiles ekonomiska problem blev kända i april har hittills fem av Saabs underleverantörer varslat om uppsägningar. Sammanlagt handlar det om 470 anställda.

Förutom Lear är det logistikföretagen Trollhättan Terminal och DHL Supply Chain. Dessutom IAC Group som tillverkar inredning till Saabs bilar, och Plastal i Simrishamn som tillverkar stötfångare.

Även om Saab nu har ett ramavtal med den kinesiska bildistributören Pang Da behåller samtliga företag sina varsel. Och Svenåke Berglie som är vd för underleverantörernas förening Fordonskomponentgruppen, tror att fler företag har problem och kommer att varsla.

– Det kan nog komma flera, jag tror inte vi har sett slutet på det. Det beror också på vilket produktionsvolym Saab kommer att ha framöver och ställt mot vilken kapacitet de här leverantörerna har i dag. Men det vet vi inget om i dag, så det kan vi inte bedöma.

Saabs ledning vill inte gå ut med några siffror över hur stora företagets skulder nu är uppe i. Men underleverantörernas förening, Fordonskomponentgruppen, bedömer att det handlar om några hundra miljoner kronor. Saab för nu förhandlingar med sina leverantörer om villkoren för att betala av skulder och villkor för att leveranserna ska börja igen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".