Klicka på grafiken för större och mer utförlig information.

Många möjliga samarbetspartners för Saab i Kina

"Saab har goda möjligheter att hitta en kinesisk samarbetspartner"
2:23 min

Nyligen slöt Spyker ett avtal med den kinesiska bilåterförsäljaren Pang Da. Inom den närmaste tiden måste Victor Muller även hitta ett kinesiskt företag som också kan bygga bilar, och det ska han göra på en marknad som är i ständig förändring.

Kina är världens största bilmarknad. Och antalet biltillverkare är så många att det är svårt att hålla räkningen. För, även om man räknar ihop dem, så kan ett bolag som idag bygger traktorer, bestämma sig för att sätta ihop bilar i morgon. Men, säger vi 123 stycken så ligger vi nära sanningen.

De allra flesta av dessa företag är relativt små och utspridda över Kinas provinser. Dadi Auto group är ett sånt. De bygger mellan 30 och 50 tusen bilar per år. De här företagen betyder mycket för sina provinser och skyddas av de lokala politiska ledningarna. Men några tillverkare har växt och blivit nationella. Bland dem finns Cherry som bygger 700 tusen bilar per år. Cherry har även tagit nästa steg ut på den internationella marknaden.

Kinas regering vill nu att fyra utvalda storföretag, national champions, ska börja köpa upp de mindre biltillverkarna och konsolidera marknaden. Men hittills har det gått lite trögt. Frederic Cho, rådgivare på Handelsbanken och kinaexpert, citerar ett kinesiskt ordspråk:

Om det fattas ett beslut i Peking så kommer ett motbeslut på lokal nivå."

– Det vill säga att Kina är mer decentraliserat än vad Peking hoppas på, säger Frederic Cho.

Och när det gäller Saabs framtid så finns det alltså fortfarande många möjliga samarbetspartners. Jag visar Frederic Cho en lista med drygt 40 kinesiska biltillverkare.

Kan du se några potentiella samarbetspartner till Saab och Spyker?

– Som det har varit de senaste veckorna så ska man nog inte utesluta någon, säger Frederic Cho.

Om du var Victor Muller och hade den här listan med telefonnummer. Vem skulle du ringa först?

–  Han har nog ringt alla redan, säger Frederic Cho.

Frederic Cho tror att Saab har goda möjligheter att hitta en kinesisk samarbetspartner, men att det är komplicerat i Kina.

– Jag tror och hoppas att de gör det. Men jag vet efter alla år att det tar tid i Kina, det är ett evigt gnetande. Det är som att springa ett evigt maratonlopp med inlagda rusher, säger Frederic Cho.

123 fordonstillverkare 5000 underleverantörer spridda i 27 provinser

Svenska biltillverkares framtid finns i Kina - både Volvo PV och Saab Automobil har fått anknytning till världens största bilmarknad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".