Svensk fritidsbåtbransch krisar

2:01 min

Den svenska fritidsbåtbranschen är i tung motvind. Båttillverkarna har svårt att sälja båtar och priset faller kraftigt på begagnade båtar - vissa går inte ens att sälja.

– Problemet är egentligen inte att priserna har gått ner men det finns inga köpare. Det är inte ens en prisfråga längre, säger Johan Karlsson, vd på Ericsson Marine.

Snabba båtar för dagsturer hittar köpare även i dag. Men de får inte vara för gamla.

– Absolut svårast är att sälja gamla 70-tals och 80-tals båtar där åldern och designen börjar komma i fatt. Folk tycker att det är för gammalt i dag. Det är jättesvårt att sälja dem och att få ut vettiga pengar för dem.

Prisfallet gäller inte bara motorbåtar.

Torbjörn Jansson är vd på segelbåtstillverkaren Arcona Yachs.

– Segelbåtsfolk har varit bortskämda med att de fått pengarna tillbaka eller någon krona extra när de sålt. Men jag tror inte att man ska räkna med det framöver, säger han.

I veckan varslade segelbåtstillverkaren Hallberg-Rassy 25 anställda. Arcona är den näst största svenska segelbåtstillverkaren med ett 80-tal anställda. Och även de har känt av krisen för fritidsbåtar.

– Det är betydligt mer arbete för varje försäljning, det kan man lugnt säga. Man får ringa flera samtal, provsegla mer och nöta och kämpa.

Att få några exakta siffror på hur mycket priserna fallit på begagnade båtar är svårt. Men Johan Karlsson säljer ungefär 300 båtar per år.

– Om man tittar på annonssajterna på nätet där privatpersoner försöker sälja sina båtar kan man i många fall dra bort 20 eller 25 procent av vad folk begär mot det faktiska marknadsvärdet, säger han.

Och de som ska sälja blir besvikna?

--Ja, det är klart. De är ju vana vid att begagnatpriset på båtar har legat bergfast de senaste 15, 20 åren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista