Vulkanaskan når brittiska öarna i natt

2:28 min

Askan från vulkanen Grimsvötn kan komma att nå de brittiska öarna redan i natt. Det senaste vulkanutbrottet kan mycket väl skapa problem för flygtrafiken, på samma sätt som förra året säger Reynir Bödvarsson, seismolog vid Uppsala Universitet.



– Om vi hade haft liknande vindriktningar som förra året, då skulle det vara flygkaos i Europa nu, säger Reynir Bödvarsson. Men det har varit väldigt tursamt, askan har blåst norrut.

Det som nu kommer att avgöra hur mycket vulkanutbrottet kommer att påverka resten av Europa är bland annat vindriktningen och hur länge utbrottet kommer vara.

Båda de sakerna är svåra att förutspå.

Men att askan är av den finkorniga sort som kan skapa problem för flygplansmotorer, är ett faktum enligt Reynir Bödvarsson.

– Det är en hel del och ser ut att vara tillräckligt för att hota flygtrafiken i Europa om detta fortsätter några dagar till.

Förra året, då vulkanen Eyjafjallajökull spydde ut aska, blev det stora störningar i flygtrafiken, framför allt i hela Europa.

Efter helgens vulkanutbrott är effekten än länge relativt liten - från Stockholm har bara flyg till Reykjavik drabbats.

Eftermiddagens flyg är tänkt att lyfta under kvällen - men frågan som planets passagerare ställer sig nu är att även om de kommer iväg, kommer de då att komma tillbaka?

En av dem som stod och köade vid flygbolagets disk i jakt på information tidigare idag är Stefan Ivanell.

– Jag vill också vara säker på att komma tillbaka, så jag ska försöka få lite mer information och se hur det ser ut och sedan ta ställning till hur jag gör.

En bit bort från terminalbyggnaden vid Arlanda sitter den flygtrafikledning som styr luftrummet i hela Norra Sverige.

Hur ett nytt askmoln skulle påverka flygtrafiken är såklart en stor fråga också här.

Men flygbranschen har lärt sig mycket av förra årets kaos, och är bättre rustad den här gången säger Jacob Edholm som är chef för flygledarna på Arlanda:

– Vi hade en övning för bara några veckor sedan så vi har dragit lärdomar om hur vi ska sprida information. Det handlar de mycket om. Vilket beslutsunderlag som behöver de som jobbar operativt

Men inte heller flygledarna har mer information än den som kommer från meteorologer, som till exempel brittiska Met Office.

De spår att vulkanaskan i natt kommer ha nått till Skottlands norra spets och även in emot Norge.

Om den i slutändan också skulle drabba svenskt luftrum så är det sannolikt att det kommer bli restriktioner liknande de förra året, enligt Jacob Edholm.

– Jag tror man gör rätt som är försiktig. Vi ska vara försiktiga, det är vår uppgift, säger han.

Keflaviks flygplats öppen igen

Ingen kan flyga från Island. Foto: Brynjar Gauti/Scanpix.

#text=4519692#har öppnat landets största flygplats, Keflavik under måndagskvällen.

Tomas Jordan

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista