Mäklarna måste varna kunderna

Mäklarfirmorna måste varna sina kunder för riskerna med aktiehandel. Det anser konsumentombudsmannens jurist Martin Lindeblad efter en fällande marknadsföringsdom mot nätmäklaren Avanza.
I förra veckan slog marknadsdomstolen ned på en reklamfolder från nätmäklaren Avanza. Domstolen ansåg att reklamen var oseriös, eftersom den påstod att det är billigt och enkelt att ''bli sin egen aktiemäklare''. Foldern illustrerades med bilder på en man som efter att han blivit kund hos Avanza hade fickorna fulla med pengar. Marknadsdomstolen slog också fast att det alltid innebär en risk att handla med värdepapper och att det tydligt ska framgå i reklamen för mäklartjänster. Och nu anser alltså Konsumentombudsmannen, som ska ta tillvara konsumenternas intressen, att domen mot Avanza tvingar mäklarfirmorna att i sin reklam varna för riskerna med aktier. Hur varningen ska se ut har KO:s jurist Martin Lindeblad ingen uppfattning om, men den ska vara tydlig.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".