Almedalsveckan kostar myndigheter miljoner

Försvarsmakten spenderar 900 000 kronor på att delta under politikerveckan i Visby. Totalt gör svenska myndigheter av med 5,2 miljoner kronor, enligt Dagens Nyheter.

I myllret på Almedalsveckan försöker 38 myndigheter just nu att göra sina röster hörda, men prislappen varierar rejält. Det som får Försvarsmaktens kostnader att dra i väg är örlogsfartyget Carlskrona som huserar personal och seminarier.

– En insats med Carlskrona kostar pengar, precis som hela vår verksamhet. Men de patrullerar och besättningen får öva hela vägen hit. Dessutom arbetar de även när de ligger vid kaj, säger Philip Simon, pressekreterare vid Försvarsmakten.

Näst mest pengar spenderar Socialstyrelsen med 740 000 kronor. Väl investerade kronor, enligt kommunikationsdirektör Ulrika Lyth.

– Alla vi vill ha kontakt med är där, från kommunpolitiker till patientorganisationer, säger hon

Den vanligaste satsningen för en myndighet ligger på mellan 50 0000 och 100 000 kronor, enligt Dagens Nyheter. Lyth ställer sig tveksam till att alla kostnader då är inräknade.

– Vi ordnar inga mingel, bara fyra seminarier där vi måste betala moderator, deltagare, lokal, teknik och personal. Jag har svårt att tänka mig att man kan delta fullt ut för de lägre summorna, säger hon.

Omkring 300 myndighetsanställda är på plats i Visby under veckan. Statsvetaren Peter Esaiasson anser att deras medverkan bör granskas noga.

– Frågan är om deltagandet i Almedalen är ett sätt att få en trevlig betald semestervecka, eller om det ryms inom myndighetens uppdrag, säger han till Dagens Nyheter.

Kommunikationskonsult Brit Stakston, på plats i Visby, tycker att det verkar "väl mycket" att lägga ut över 700 000 kronor. Hon efterlyser alternativa sätt att delta.

– Frågan är om man behöver ha de största lokalerna som kostar mest pengar, man kan göra väldigt mycket med små medel, säger hon.

– Många bränner mycket pengar på kort tid, men är dåliga på att använda sociala medier och få mer valuta för pengarna

Försvarsmakten ser framför allt till att fysiskt vara på plats. Någon större satsning på sociala medier görs inte i Visby.

– Inte den här gången, men generellt arbetar vi mer och mer med att integrera det i vår verksamhet, säger Simon, och tillägger att informationsdirektören twittrar under veckan.

/TT

Så mycket lägger myndigheterna ned på deltagandet Almedalsveckan:

1. Försvarsmakten: 900 000 kronor

2. Socialstyrelsen: 740 000 kronor

3. Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI: 300 000 kronor

4. Kriminalvården: 300 000 kronor

5. Sida: 300 000 kronor

6. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap: 250 000 kronor

7. Vinnova: 250 000 kronor

8. Kulturrådet: 200 000 kronor

9. Energimarknadsinspektionen: 155 000 kronor

10. Livsmedelsverket: 150 000 kronor

Källa: Dagens Nyheters sammanställning som bygger på myndigheternas egna uppgifter. (TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista