1 av 7
Storbritanniens premiärminister David Cameron har också dragits in i avlyssningsskandalen. Foto: Peter Macdiarmid/Scanpix.
2 av 7
Rupert Murdoch på väg till förhören i London. Foto: Matt Dunham/Scanpix.
3 av 7
Rupert Murdoch. Foto: Lionel Bonaventure, Pool/Scanpix
4 av 7
Sista numret av News of the World. Foto: Scanpix
5 av 7
Den förre chefredaktören för News of the World, Rebakah Brooks har anhållits för sin inblandning i avlyssningsskandalen. Foto: Jon Super/Scanpix.
6 av 7
Andy Coulson, David Camerons pressekreterare, tillika tidigare chefredaktör för News of the World. Arkivfoto: Carl Court/Scanpix.
7 av 7
Brittiska tidningar med Murdochs ursäkt för avlyssningsskandalen. Foto: Sang Tan/Scanpix.

Nära relation mellan Murdoch och politiker

4:50 min

Ingen har vunnit ett val i Storbritannien de senaste 40 åren utan hans välsignelse. Med sitt mångmiljardimperium i ryggen är Rupert Murdoch en av världens mäktigaste män, med direktlänk till den politiska makten.

Mediemogulen Rupert Murdoch föddes 1931 i Australien, men blev amerikansk medborgare 1985 eftersom lagen i USA kräver medborgarskap av den som vill äga en tv-kanal.

Förra året rankades Murdoch som 13:e mäktigaste mannen i världen. Hans News Corporation är en världsomspännande mångmiljardkoncern av tidningar, radio- och tv-bolag.

Murdoch började mediekarriären med att ärva den australiska tidningen The News av sin far. Därefter fortsatte han att köpa på sig tidningar i hemlandet, innan han expanderade till Storbritannien, USA och Asien.

På den brittiska marknaden gjorde han entré 1968 då han köpte News of the World. Året därpå köpte han The Sun – den mest säljande tidningen i Storbritannien. Det markerade starten för hans stora inflytande över brittisk politik.

Förutom alla läsare som Murdoch nådde ut till, lyckades han också skapa nära band till många brittiska politiker. Särskilt premiärminister Margareth Thatcher såg honom som en själsfrände, berättar Ivor Gaber, professor i politisk journalistik vid City University i London.

Sedan dess har Murdoch lyckats övertyga brittiska politiker om att hans välsignelse krävs för att de ska kunna bli valda. Det är också ett faktum är att ingen har vunnit ett val utan stöd från Murdochs tidningar under de senaste 40 åren, enligt Ivor Gaber.

Murdochkoncernens stöd har växlat från konservativa Tories till Tony Blair och hans Labour. Nyligen svängde det tillbaka till Tories igen. Hans tidningar har gått till vildsint attack mot politiska motståndare och gett starkt stöd till favoriterna.

Enligt Ivor Gaber har Murdoch använt sitt stora medieägande för att få en chans att prata direkt med politikerna. När han sedan har fått tillträde, har han använt sig av sitt politiska inflytande för att skaffa fördelar för sitt företag.

En listig kombination.

Men den nära relationen mellan Murdoch och brittiska politiker har också inneburit att Storbritanniens premiärminister David Cameron, som vann senaste valet efter att Murdochpressen hade gett honom sitt stöd, har dragits in i avlyssningsskandalen runt Murdochtidningen News of the World.

Cameron har nämligen utsett Andy Coulson, tidigare chefredaktör för News of the World, till pressekreterare. Coulson ledde News of the World när en del av den olagliga avlyssningen pågick.

Enligt Ivor Gaber har Rupert Murdoch tidigare kunnat ta huvudingången på 10 Downing Street för att besöka den brittiska premiärministern. Numera kommer han, om han ens är välkommen, sannolikt tvingas gå in bakvägen.

Samtidigt lär hans inflytande bestå. Oavsett det faktum att få brittiska politiker kommer att vilja skylta med sitt umgänge med den svärtade mediemagnaten ett tag framöver, så behöver de fortfarande stöd från de stora tidningarna för att bli valda.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista