Allt fler resenärer reklamerar sina resor

2:17 min

Allt fler missnöjda resenärer vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden för att ställa krav på reseföretag. Hittills i år har nämnden fått in drygt 18 procent fler ärenden jämfört med motsvarande period förra året. Det visar ny statistik från nämnden.

Christoffer Andell anmälde researrangören efter att hans resa till Bangkok plötsligt ombokats, en ombokning som gjorde att han missade sitt anslutningsflyg till Hongkong.

– Min researrangör har bara fixat min biljett när jag bokade den, och sen struntat i den. När jag kommer till Arlanda tre, fyra veckor senare är flyget som jag bokade borttaget och det har de inte informerat mig om. Jag betalar dem alltså för att de ska hjälpa mig att boka och sen har de skitit i vilket efteråt. Jag har betalat för en produkt som jag inte har fått. Det är ju som att gå till en vanlig butik och köpa någonting som inte fungerar.

Allmänna reklamationsnämnden har sedan 2009 tagit emot allt fler anmälningar från personer som ställt krav på reseföretag efter att något blivit fel i samband med deras resa. Nu visar nya siffror från reklamationsnämnden att trenden fortsätter. Och kurvan pekar allt brantare uppåt.

Fram till och med den 25 juli i år hade Allmänna reklamationsnämnden fått in 952 ärenden från personer som bland annat krävde ekonomisk ersättning eller hävning av köp. Siffrorna från motsvarande perioder 2009 och 2010 är 756 respektive 806. De flesta anmälningarna handlar om reguljärflyg och paketresor.

Britta Ahnmé Kågerman, chef på Allmänna Reklamationsnämnden, tycker att ökningen är markant. Hon säger att det finns vissa typfall som är särskilt vanliga.

– Det de är upprörda över är antingen, när gäller reguljärflyg, att de har blivit försenade och att de fått vänta väldigt länge. Och kanske kommit hem och missat en arbetsdag. När det gäller paketresor kan de vara missnöjda med att hotellet ligger längre ifrån stranden än vad det stått i marknadsföringen, eller att hotellet har sämre kvalitet.

Reseföretagen är inte skyldiga att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Men de som får rätt har ändå ganska stor chans att få gehör hos företagen. Tre av fyra företag som fick bakläxa av reklamationsnämnden förra året valde att följa beslutet, enligt nämndens egen statistik.

Christoffer Andell som anmälde researrangören efter att han missat sitt flyg till Hongkong fick rätt. Nu hoppas han att han ska få tillbaka pengar från företaget.

– Jag tänkte att jag låter det gå någon dag och ser om företaget kontaktar mig. Annars får jag kontakta dem via telefon eller mejl och se vad de säger om saken. Jag förväntar mig att mina pengar kommer att komma in, säger Christoffer Andell.

Adam Öhman

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista