Mer jobb för statligt anställda i Tyskland

Att höja arbetstiden har blivit en stor fråga i Tyskland. Där har anställda på flera företag tvingats att gå upp i arbetstid det senaste året och detsamma väntar nu även statligt anställda. (Ekonomiekot)

Fler arbetade timmar men ingen löneförhöjning, det är något som diskuteras i flera västeuropeiska länder just nu.

I Frankrike ifrågasätter man om landet har råd med 35-timmarsvecka, något som också blivit en stor fråga i Tyskland.

Där har anställda på flera företag tvingats att gå upp i arbetstid det senaste året och detsamma väntar nu även statligt anställda.

Den tyska motsvarigheten till LO, DGB, varnar för att över 70 000 jobb kommer att försvinna men det lär inte rucka på regeringens planer.

Statsanställda som i dag arbetar 38,5 timmar i veckan ska upp till 40 timmar.

Vad tjänstemännen får i ersättning återstår att se i kommande förhandlingar, men trenden i Tyskland är att arbetstiden förlängs utan att den anställde får någon större kompensation.

Facket har dålig förhandlingsposition
De tyska facken är på reträtt. Arbetslösheten är hög, statsfinanserna usla och det sparas både inom det offentliga och det privata näringslivet.

I delstaten Bayern har arbetstiden förlängts för offentligt anställda till 42 timmar och inom bilindustrin följer nu tillverkarna varandra med olika sparpaket.

Bilfabrikerna i spetsen
Daimler-Chrysler har höjt arbetstiden för vissa personalgrupper, Opel valde en annan väg och sänkte arbetstiden från 35 till 30 timmar i veckan för att undvika uppsägningar i fabrikerna samtidigt som de anställda fick gå ned i lön i motsvarande grad.

Men nya förhandlingar väntar och troligtvis ett nytt stålbad. Opel går med förlust och anställda fruktar stora neddragningar och längre arbetstid för dem som blir kvar.

Jobbet eller pengarna
Till koncerner med hundratusentals anställda som redan höjt arbetstiden hör Deutsche Telekom och Siemens.

I det senare fallet fick anställda i en fabrik välja mellan att förlora jobbet eller sänka lönen.

Liknande krav på annat håll
Ett liknande budskap har Volkswagens personaldirektör Peter Hartz inför kommande förhandlingar med facket.

Lönekostnaderna ska ned med 30 procent de närmsta åren och på hans sjupunktsprogram står både frysta löner i två år och flexibla arbetstider.

Facket IG Metall har än så länge inte låtit sig skrämmas och kräver lönelyft på 4 procent.

Kristian Åström, Berlin
kristian.astrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".