SAS-kunder utsatta för bedrägeriförsök

1:14 min

Ett hundratal kunder hos flygbolaget SAS har fått falsk e-post som tackar för en flygbokning som aldrig gjorts.

– De har fått ett e-mejl som tackar för bokningen och som uppmanar kunderna att gå in på sin eurobonus och bekräfta bokningen, säger Anders Lindström, presstalesman på SAS som de senaste dagarna har fått kontakt med många oroliga kunder.

– E-mejlet liknar våra egna utskick, men vi skulle aldrig be någon att logga in på en eurobonussida.

Metoden som kallas för nätfiske går ut på att lura till sig kreditkortsnummer eller annan känslig bankinformation.

Den falska hemsidan dit e-posten länkats är nedlagd och SAS känner inte till att någon av deras kunder blivit av med sina pengar efter att ha tagit emot det falska e-postmeddelandet.

Flygbolag har enligt Anders Lindström inte varit utsatta tidigare och varnar alla sina kunder för bedrägeriformen.

– Vi har skickat e-mejl till väldigt många av våra eurobonusmedlemmar med information och varnat dem om detta. Vi lagt upp information på vår hemsida och bett alla som fått ett e-mejl att inte logga in och vidarebefordra mejlet till oss så att vi kan undersöka det mer detaljerat. Vi har tillfälligt stängt ner vår eurobonusshop och granskar alla köp som görs just nu och håller därför på leveranstiderna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista