Advokater tveksamma till rekonstruktion

2:22 min

Konkursadvokater, ledarskribenter och bilexperter talar alla emot att tingsrätten i Vänersborg senare i dag tar ett beslut om rekonstruktion av Saab. Men underleverantörer föredrar en rekonstruktion före en konkurs. Allt handlar om vem som ska betala staten eller gäldenärerna.

Men ett nej betyder inte automatiskt att Saab går i konkurs.

– Det innebär att man är tillbaka på ruta ett, bolaget lever som vanligt fast utan konkursskydd, säger Börje Andersson, vd på Ackordcentralen i Göteborg. 

– Då är man givetvis utsatt för den risk som en konkursansökan kan innebära.

Inte en enda Saab har tillverkats i Trollhättan sedan i våras. Det är främsta invändningen mot att tingsrätten i Vänersborg går med på en ny rekonstruktion från konkursadvokater och bilskribenter.

För att ombilda företaget kan det komma att krävas 10 miljarder kronor. Vem ska stå för den notan? Det bör inte vara staten anser advokaten Rolf Åbjörnson:

– En rekonstruktion bör inte användas för att lugga staten på pengar. Att först plocka ut lönegarantin och sedan gå i konkurs och få lönegaranti en gång till är att ta pengar från staten, enligt Rolf Åbjörnson som är specialiserad på konkurser.

Han företrädde Saabhandlarna vid den förra rekonstruktionen för två år sedan och dömer ut Saabs nya rekonstruktionsplaner. Han tycker att tingsrätten bör säga nej.

Advokaten Hans Elliot säger till Dagens Industri att just det faktum att bilbolaget redan genomgått en rekonstruktion är ett minus.

Men Saabs underleverantörerna skulle sannolikt gå med på en nedskrivning av skulderna vid en rekonstruktion av Saab, menar branschorganisationerna.

– Om alternativet är en konkurs så tror jag att de kommer att gå med på det, säger Svenåke Berglie, tidigare vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppe, FKG till Dagens Industri. 

Blir det ett ja i dag klockan två så blir det troligen åter upp till Guy Lofalk att reda ut biltillverkarens framtid. Saab har föreslagit honom som rekonstruktör. De som har fordringar på Saab kan påverka valet men varken IF Metall eller Unionen ska ha motsatt sig förslaget.

Nu ska tre domare vid Vänersborgs tingsrätt avgöra frågan, en av dem är tingsrättens allra högsta chef Gunnar Krantz, att så många är med och fattar beslutet beror på att det är så känsligt.

Och Börje Andersson, som själv har arbetat med företagsrekonstruktioner och konkurser på Ackordcentralen i över 20 år, säger att frågan är komplicerad.

– Jag tror att detta är ett jättesvårt ärende, det är ett jättestort bolag med stor betydelse för näringslivet i västsverige med många anställda. Dessutom är själva frågan jättesvår, att titta i kristallkulan och se om man med hjälp av rekonstruktionen kan bidra till att Saabs verksamhet kan fortsätta. Det är en grannlaga uppgift för domstolen och det är troligen därför som det är flera domare inblandade.

I de västsvenska tidningarna är ledarskribenterna pessimistiska inför beslutet i tingsrätten:

– Man måste komma ihåg att Saab inte har producerat en enda bil sedan tidigt i våras, och att man är uppe i ett skuldberg på cirka 7 miljarder kronor, skriver Peter Götell i Bohusläningen, och avslutar:

"Hoppet lever i Trollhättan. Men det går inte att leva enbart på hopp."

Göteborgspostens bilreporter  Stephan Lövgren skriver att något annat än avslag vore "ologiskt och en stor överraskning". Ledaren i samma tidning konstaterar att nu går det bara att vänta - och hoppas:

"Vi är inte döda ännu, förklarade Saabs vd Victor Muller i går. Nej, överlevnadskampen, eller i värsta fall dödskampen, har pågått länge."

Värmlands Folkblad i Karlstad målar också i nattsvart under rubriken Saab når vägs ände:
"De största optimisterna kan fortfarande hoppas, men en realistisk bedömning är att Saabs dagar är räknade", skriver tidningen.

Under sommarmånaderna har Saab inte klarat av att betala löner i tid och det väntas förutom rekonstruktionen ansöka om statlig lönegaranti. Men den måste sedan betalas tillbaka.

– Det är bara ett lån och betyder att den akuta likviditetskrisen blir löst. Men det och en rekonstruktion hjälper inte om inte bolaget blir lönsamt säger advokat Hans Elliot.

Vid en rekonstruktion tillförs bolaget kortsiktigt minst 2,5 miljarder, enligt källor till Dagens Industri. På lång sikt handlar det om totalt minst 5 miljarder kronor för att underleverantörerna ska återuppta leveranserna.

Pengar som kan komma från de kinesiska intressenterna Pang Da och Youngman.

Hela verksamheten måste ses över, alltifrån att sälja av tillgångar till att krympa både utgifter och minska ned personalstyrkan om det behövs.

Hans Elliot säger till Dagens Industri att det ska vara som ett stålbad för att företaget ska kunna ta nya friska tag.

Enligt konkursexperten Rolf Åbjörnsson talar allt för mycket emot att göra en ny rekonstruktion två år efter den förra, han anser att en konkurs är bättre. Då säljs företagets delar ut och det som är livskraftigt kan överleva.

– Idag finns inga trovärdiga aktörer som kan plocka fram pengar. Om det kommer in pengar så är det från penningtvätt, hävdar Åbjörnsson.

Men den europeiska organisationen för underleverantörer Clepas vd Lars Holmqvist säger till TT att en rekonstruktion är bättre än en konkurs.

– En konkurs vore negativ för alla, säger han.

Han har också ändrat uppfattning om Victor Muller, som enligt Holmqvist, nu visar att han går att lita på genom att han vill göra en rekonstruktion av bolaget.

Men det kommer att behövas mycket pengar för att klara en rekonstruktion, minst tio miljarder bara för att få igång fabriken igen, enligt experter på bilproduktion.

För att tingsrätten ska gå med på en rekonstruktion krävs också att rätten bedömer att det finns chanser att rädda företaget. Det krävs ett underlag från Saab som visar att det verkligen går.

Bolaget har i ett pressmeddelande sagt sig ha en färdig plan för hur kostnader ska minska och bolaget bli livskraftigt igen. I rekonstruktionen måste också det gå att komma överens med underleverantörer.

Saabs skulder till underleverantörerna beräknas vara en miljard kronor.

Maria Persson Löfgren

Ekot

               

Louise Andrén Meiton

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista