Saabs framtid ligger i fackens händer

I torsdags i förra veckan sa tingsrätten i Vänersborg nej till en begäran om rekonstruktion från Saab Automobile. Ett beslut som har överklagats till hovrätten. Men den här veckan är det avgörande dagar och fackföreningarna på Saab har bollen.

– Det är tragiskt att de anställda ska åläggas det här ansvaret. Det är för bedrövligt hur det har hanterats både från politiskt och annat håll, att lägga ansvaret på de anställda, säger Stefan Löfven, förbundsordförande i IF Metall.

Men ni har ändå en majoritet av dom anställda med er när det gäller att trycka på konkursknappen?

– Vi träffade förtroendevalda medlemmar i fredags och vi kom överens om att avvakta några dagar och se över möjligheterna och så får vi ta det från måndag och se hur det ser ut, säger IF Metalls ordförande.

Det var många som trodde att Saab Automobils öde slutligt avgjordes när Tingsrätten i Vänersborg sa nej till en rekonstruktion, men det fanns ett kryphål kvar, i form av ett överklagande från Saabägaren Victor Muller.

Dessutom upprepades en uppgift från Kina i helgen, att det mäktiga NDRC, kommittén för utveckling och och reformer, uppges bevilja Pang Da och Youngman tillåtelse att köpa in sig i Saab. Det handlar då om ett par miljarder kronor som skulle kunna lösa dom akuta och kortsiktiga överlevnadsfrågorna.

Saab har en skuld på sammanlagt 6,9 miljarder kronor, kom det fram vid ansökan om rekonstruktion, varav 2,3 miljarder är leverantörsskulder till ungefär 1 500 fordringsägare, samt obetalda augustilöner till 3 500 anställda.

Alternativet konkurs finns kvar och då har fackföreningarna på Saab avgörandet. Ska dom eller ska dom inte trycka på konkursknappen, det är frågan. Det kan bli nödvändigt för att få den den statliga lönegarantin.

Majoriteten av Unionens och IF Metalls medlemmar stödjer en konkursansökan, säger IF Metalls ordförande Stefan Löfven:

– Om inte medlemmarna får pengar måste vi gå vidare helt enkelt, säger han.