Bristande krisinformation efter överfall på Anna Lindh

Myndigheternas krisinformation efter överfallet på Anna Lindh fungerade förhållandevis bra, men det fanns brister, bland annat vad det gäller sjukvårdens språkbruk. Det visar en kommande rapport från Krisberedskapsmyndigheten.

Sjukvårdens språkbruk ledde till en allvarlig missuppfattning om utrikesministerns tillstånd. Bilden av att Anna Lindh var något bättre levde kvar långt in på morgonen. Uttalandet från Karolinska sjukhuset fortsatte sändas ut när utrikesministern varit död en lång stund.

I rapporten om myndigheternas krishantering finns två viktiga förklaringar till att det väntande folket vilseleddes: dels blev läkarna feltolkade, dels dröjde det onödigt länge tills rätt information släpptes.

Ska ta fram språkregler
Sjukvården är självkritisk i rapporten. Språket blev otydligt och enligt en informatör Ekot talat med ska man nu utarbeta ett begripligare språkbruk, som enligt honom borde gälla hela landet.

Dödsbudet dröjde eftersom Anna Lindhs make ville berätta för barnen först. Men dessutom försenades informationen ungefär en halvtimme därför att Lindhs medarbetare inte kom fram till sjukhusets upptagna telefon när man skulle ge klartecken till att offentliggöra beskedet.

I rapporten frågas om man kunde ha hittat en kompromisslösning som förberett folket bättre och samtidigt tagit hänsyn till familjen.

Man anser att det borde ha funnits en öppen linje mellan sjukhuset och ministerns medarbetare.

Svåra överväganden för vården
Rapporten visar också att sjukvården hade en svår balansgång att gå mellan hänsyn till Anna Lindhs nära och det stora medietryck som snabbt uppstod, också bokstavligen utanför akuten som dessutom utsattes för ett bombhot, vilket komplicerade det hela ytterligare.

Polisen å sin sida tog hjälp en PR-konsult för att hantera det nästan övermäktiga medietrycket, och man beslutade att hålla täta presskonferenser som inte skulle likna de efter mordet på Olof Palme.

Även polisen självkritisk
Också polisen är självkritisk i rapporten. Man tycks ha haft stora problem med att hantera medierna, och redan vid första presskonferensen kändes det snett. Efter en knapp vecka las presskonferenserna ner.

Johan Wangström
johan.wangström@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".