Oden behövs för internationella forskningsuppdrag, anser vissa. Foto: Nils Eklund/Sveriges Radio.

Forskare vill ha ny svensk isbrytare för klimatjobb

"Oden tillför något till världens klimatforskning"
2:06 min

Efter de senaste isrika vintrarna i Östersjön och Bottenviken förbereds nu den unika isbrytaren Oden för första gången på många år för en vinter på hemmaplan i stället för polarforskningsuppdrag i Antarktis. Beslutet har fått kritik ute i världen och svenska klimatforskare föreslår att Sverige bygger en ny isbrytare.

– Vi har ju en resurs som hela världen behöver. Det här tillför ju någonting till världens klimatforskning och nu använder vi inte den. Då skulle man kunna bygga en ny isbrytare som inte är forskningsutrustad som blir billigare då, säger Anna Wåhlin, oceanograf vid Göteborgs universitet.

Som skulle vara på hemmaplan i stället för Oden?
– Ja, visst.

När Ekot kliver ombord på den gula och blå, 108 meter långa forskningsutrustade och i fören extra breda isbrytaren, har hon just lagt till i hamnen i Luleå inför den kommande vintern i Östersjön och Bottenviken.

De senaste fem vintrarna har Oden varit uthyrd till klimatforskare från olika länder som nyttjat henne för polarforskning i Antarktis.

Men efter de två senaste isrika vintrarna här hemma, som inneburit problem för sjöfarten när isbrytarflottan inte hunnit med, så ska Oden i vinter stanna hemma och ingå i den gemensamma svensk-finska isbrytarflottan.

Sjöfartsverkets beslut har kritiserats av såväl internationella klimatforskare som USA:s utrikesminister Hillary Clinton, som i somras förgäves vädjade till den svenska regeringen om att Oden gör mer nytta i Antarktis.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, ytterst ansvarig för den svenska isbrytarverksamheten, avböjer en intervju. Men hon hälsar via sin pressekreterare att en ny isbrytare, som skulle kosta mellan 750 miljoner och en miljard kronor att bygga, inte är aktuell i dagsläget.

Att Oden blir hemma i vinter är något som Håkan Friberg vd på Sveriges redareförening gläds åt.

– Ja, men vi har ju haft förseningar när det gäller färjefartyg och vi har ju haft lastfartyg som har suttit fast så att jag kan inte se att det är en konflikt som sjöfarten ska ta ansvar för. Att forskningen inte får den resursen måste man kunna lösa på ett annat sätt i så fall, säger han.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".