Opel har stora problem i Tyskland

Det står mellan Opel i Rüsselsheim och Saab i Trollhättan om vem som ska få producera nästa mellanklassbil i GM-koncernen. Och både Saab och Opel är två företag i kris i GM-koncernen: båda går med förlust och Opel säljer allt färre bilar:

Det är kris i Opel som tio år i sträck har tappat marknadsandelar i Tyskland, företagets huvudmarknad och därför slår tappet hårt mot lönsamheten.

Toppåret var strax efter murens fall. Opel passade de nya kunderna i öst både till storlek och pris.

Sedan dess har arbetslöshet och inhemsk lågkonjunktur pressat tysk bilförsäljningen, men enligt bilanalytiker är Opel hårdare drabbat än premiummärken som BMW eller Mercedes, vars kunder i genomsnitt tjänar mer.

Opel har fått dra ned på skift och personal och fabrikerna utnyttas i dag bara till 60-70 procent.

Och konkurrensen ser ut att hårdna ytterligare. Nästa år lanseras i Europa en ny generation billiga småbilar, som i folkmun kallas för Aldibilar. Liksom livsmedelskedjan Aldi, fokuserar tillverkarna på priset. Det rör sig om en enkel konstruktion byggd i ett låglöneland.

Franska Renault  tillverkar en i Rumäninen, Peugeot en annan i Tjeckien och Volkswagen en tredje i Brasilien. Bilmodeller som förväntas ta kunder från volymtillverkare som Opel.

Sedan en månad tillbaka pågår förhandlingar på Opels huvudkontor i Rüsselsheim.

Ledningen kräver att kostnaderna sänks i fabrikerna i Tyskland, facket kräver å sin sida garantier för att jobben är tryggade i Tyskland de kommande tio åren. I slutet av månaden ska förhandlingarna vara klara, enligt Opels informationsavdelning. Enligt spekulationer i tysk press väntar lönesänkningar och kraftiga nedskärningar.

Kristian Åström, Berlin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".