Liten sannolikhet att Saab överlever

2:31 min

Situationen för biltillverkaren Saab blir allt mer dramatisk. En av de två styrelseledamöterna hoppade av i går samtidigt som över tre miljoner kronor i skatter och avgifter skulle ha varit inbetalda. Dessutom dröjer löneutbetalningarna samtidigt som konkursryktet är starkt.

I går var det sista dagen för väldigt mycket för Saab. Pengar skulle in till skattemyndigheten. Och pengar skulle ha kommit in för länge sedan för att kunna betalas ut som löner till dom anställda.

Formellt har dock Saab några dagar till på sig.

Skattemyndigheten vill ha 34 miljoner nu och 180 miljoner senare. Personalen kostar 100 miljoner i månaden och nu handlar det om november och förmodligen decemberlönen också.

Produktionen har stått still på Saab sedan i början av april. Inget talar för en nystart. Rekonstruktionen avbröts i förra veckan och tingsrätten i Vänersborg ska besluta inom kort hur processen ska fortsätta. Dom anställda förbereder en konkursansökan.

Inte ens kinesiska Youngman som pekas ut som den som nu för över pengar till Saab, lär kunna få igång produktionen snabbt. Om alla ekonomiska härvor rätas ut tar det ändå flera månader att starta om i fabriken.

Youngman drivs dock av möjligheten att kunna komma över teknik till ett billigt pris. Att utveckla en ny bilmodell utifrån en bottenplatta kostar flera miljarder kronor. Saab kan fås till ett mycket billigare pris nu. Men det krävs ett godkännande från General Motors.

Advokat Odd Swarting, ordförande i Rekonstruktör- och Konkursförvaltarkollegiet menar att Saab är ovanligt företag som överlevt en sån här situation så här länge. 

– Saab är ett väldigt exceptionellt företag i alla delar.

Har du sett något liknande?

– Jag tror ingen har sett något liknande.

Hur sannolikt är det för ett företag att överleva i den här situationen?

– Sannolikheten för att bolaget ska lyckas överleva måste ju vara väldigt låg.

Det var i går oklart om Saab hade betalat in 34 miljoner kronor till Skatteverket i form av skatter och avgifter.  Aktiehandeln i moderbolaget Swedish Automobiles stoppades och den enda styrelseledamöten jämte Saabs vd Victor Muller, affärsutvecklingschefen Martin Larsson, valde att lämna styrelsen.

Avhoppet kan ha haft en koppling till att skatterna skulle ha varit betalda i går, eftersom styrelseledamöter kan bli betalningsansvariga för obetalda skatter.

– Det finns ett väldigt strikt ansvar för styrelseledamöter att betala in skatter, om det inte sker är de personligt ansvariga, säger Odd Swarting.

Enda möjligheten för Saab att överleva nu är att mer pengar snabbt kommer in i företaget, menar Odd Swarting. Hittills är det de anställdas och leverantörernas ovanliga beredskap att vänta på ersättning som räddat Saab, enligt menar Swarting.

– Just när det gäller Saab finns det uppenbarligen en stark vilja bland leverantörerna, de anställda och samhället att företaget ska överleva.

– Det har varit en förutsättning för att man har fått så många chanser för att rädda bolaget.

Mats Eriksson Tommy Fredriksson

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.