Branschen besviken över tidigt svaveldirektiv

2:06 min

Infrastrukturministern Catharina Elmsäter Swärd meddelar att regeringen inte tänker skjuta upp kravet på rening av svavel i fartygens avgaser. Sveriges Redareförening och Skogsindustrierna är besvikna över beskedet och menar att det tidiga införandet kommer att få stora konsekvenser.

– Beskedet är inte speciellt positivt. Det underlättar inte för varken svensk industri eller för sjöfarten att man redan 2015 inför 0,1 procents svavelhalt. Det kommer att bli ett väldigt problem med att få fram utrustning på fartygen, att se till att det finns tillräckligt med lågsvavlig olja i ett mycket större område än tidigare så fram till 2015 blir detta ett jätteproblem, säger Redareföreningens vd Håkan Friberg.

Tidigare har infrastrukturminister Catharina Elmsäter Swärd sagt att regeringen arbetar för att skjuta upp införandet av kraven. Men nu driver regeringen att de hårdare kraven, att sänka svavelhalten i fartygens avgaser till 0,1 procent, ska gälla i hela EU.

Detta förhandlas i de pågående diskussionerna om EU:s reviderade svaveldirektiv. Om det inte lyckas genomförs det i alla fall i Sverige. Detta eftersom det sedan tidigare finns en överenskommelse om det i FN:s sjöfartsorgan IMO.

Skogsindustrierna har protesterat hos regeringen och hävdar att transportkostnaderna kommer att bli orimligt höga. Mari S Arvidsson är vd för Skogsindustrierna och välkomnar att regeringen vill ha samma villkor för hela EU, men vill att kraven ska skjutas upp.

– Vi ser mycket negativt och allvarligt på detta, särskilt på årtalet 2015. Det ger höga kostnader, det kommer att gå ut över jobben och vi anser inte heller att det är tekniskt och kommersiellt möjligt att genomföra, säger Mari S Arvidsson.

Även Håkan Friberg och Redareföreningen tycker att det för tidigt att genomföra kraven till 2015. Det kommer bland annat att bli brist på fartyg som uppfyller kraven säger han.

– Tidtabellen för att införa det här är ett problem och jag tror inte riktigt att våra politiker kan se konsekvenserna av det. 0,1 procent är accepterat men det är tidtabellen vi inte kan klara av, säger vd:n för Redareföreningen.

Erik Ridderstolpe

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.