Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Protester mot dåvarande Saab-ägaren General Motors 2010. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix.

Oklart om GM kan stoppa Saab-affären

"Inte förenligt med kontraktet man skrivit"
2:17 min

Biltillverkaren Saabs tidigare ägare General Motors kan i helgen ha utdelat dödstöten mot Saab. GM stödjer inte Saabs nya kinaplaner och vill skydda de samarbeten man har med sin egen kinesiska partner Shanghai Auto, SAIC, som redan tillverkar bilar med samma teknik som Saab gör.

Lars Holmqvist, vd för europeiska underleverantörsorganisationen Clepa tror dock inte att GM kan stoppa Saab.

– Jag tycker att det är ett utspel för att hålla den kinesiska partnern SAIC på gott humör, för att man visar på det sättet att man försöker att stoppa överföringen av tekniken till Kina. Men däremot tror jag inte att det är förenligt med det kontraktet som man har skrivit en gång i tiden, säger Clepas vd Lars Holmqvist.

Saab har ett kontrakt med GM som går ut på att om Saab byter ägare har GM möjlighet att sluta tillåta Saab tillverka bilar på licens från GM samt producera stadsjeepen 9-4x åt Saab.

Det här har Saab försökt kringgå genom en lånelösning med kinesiska partnern Youngman där de inte får något ägande i Saab eller dess ägarbolag.

Men GM menar att det trots allt handlar om ändrade ägarförhållanden.

– Varje lösning har varit variationer på samma tema, säger GM:s presstalesman James Cain.

Den amerikanska biljätten har konsekvent sagt nej till varje förslag Saab lagt fram och ett stort problem för Saab är att GM inte berättar vad man skulle acceptera.                       

– Det är inte GM:s uppdrag att presentera ekonomiska lösningar för ett företag på obestånd, säger James Cain.

I morgon avgörs Saabs öde och ska Saab ha någon som helst chans måste det finnas pengar till löner och andra skulder.

Clepas vd Lars Holmqvist menar att Saab ändå kan genomföra låneaffären med Youngman, men frågan är om Youngman nu vågar.

– Detta i sig självt innebär ju bara antagligen att Youngman, partnern, blir osäker och det i sin tur kan leda till en katastrof i fallet, för det innebär kanske att man inte betalar de utlovade pengarna, säger Lars Holmqvist.

– Men i övrigt tycker jag inte att det påverkar. Victor Muller har ju varit medveten om det här länge, Youngman också, och man har kommit fram till någonting som en massa advokater har tittat på. Jag tror i och för sig att rent juridiskt sett håller det, men det är möjligt att det är psykologisk krigföring från GM:s sida för att stoppa Saab.

Men då gäller det att övertyga Youngman om att det här bara är ett skrämskott?

– Absolut, och det kommer naturligtvis att bli väldigt tufft, säger Lars Holmqvist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".