1 av 4
2 av 4
Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi vid VTI. Foto: Sanna Lindberg / VTI.
3 av 4
Klicka för grafik: Järnvägsbonusar
4 av 4
Klicka för grafik: Tågförseningar

Stora brister i Trafikverkets uppföljning

1:55 min

Trafikverket har betalat ut nästan 40 miljoner i bonusar till de företag som underhåller järnvägarna de senaste åren, det visar Sveriges Radios granskning. Men det går inte att säga vilken effekt bonusarna har haft. Ny forskning visar på stora brister i hur bonuskontrakten följs upp hos Trafikverket.

– Vi lever i ett land som spenderar väldigt mycket pengar som man inte bryr sig om att ta reda på vad det blev utav. Vad vi ville ha, vad vi ville betala för det, vad vi fick och vad det kostade. De svaren finns inte att få i dagsläget, säger Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi vid statens väg- och transportinstitut, VTI.

På VTI har Jan-Eric Nilsson under två års tid forskat kring Trafikverkets funktionsupphandlingar med bonusar och viten som används för investeringar i vägar och järnvägar.

Tanken var att jämföra olika kontrakt med och utan bonusar för att se nyttan av dem. Bland annat begärde man fram handlingar från cirka 1 600 järnvägsprojekt, men endast en tredjedel, cirka 550, av dokumenten hittades. Det gick inte att se hur mycket som betalats ut till företagen och varför.

– Vad vi tror så sitter det en handläggare på Trafikverket och attesterar fakturor. Han eller hon har säkert ordning på vad de gör, men systemen är inte utformade på ett sådant sätt att man i efterhand kan följa, verifiera och göra jämförelsen mellan kontrakt och utfall. Det är klart att risken är ju stor att kostnadseffektiviteten inte blir tillräckligt bra när man inte systematiskt följer upp den verksamhet som har genomförts, säger Jan-Eric Nilsson.

På Trafikverket säger de att man håller på att se över uppföljningarna. Bland annat ska en extern besiktare inrättas som ska kontrollera vad som blivit utfört.

– De kommer att åka ut och kontrollera att vi får det vi köper. Det blir ett stöd och en utökning av uppföljningsverksamheten. Sedan vill vi se över det här, vi vill ständigt jobba med utveckling av vår verksamhet, så det är klart att vi vill gräva lite i de här frågorna och se vad det kommer att leda till i framtiden, säger Joakim Olsson, chef för Trafikverkets underhållsområden.

Jakob Kindesjö

Ekot i samarbete med P4 Östergötland

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista