Caremaanställda tävlar om besparingar

1:41 min

I ett sällskapsspel vill Carema forma sina anställda till rätt inställning inom äldreomsorgen. Flera av korten handlar om effektivisering och besparingar. Exempel på påståendena som de anställda ska ta ställning till är: ”Den bästa förbättringsidén är den jag kan spara timmar och minuter på” och ”att vi gör en bra vinst är ett bra tecken på att vi gör ett bra jobb”.

– Det handlar om att använda resurserna på bästa sätt i vissa frågor. Ekonomin är ju en del av vår verksamhet, men det är ju mötet med de boende som är det viktiga, säger Margareta Sööder, personalchef på Carema.

Caremaspelet ska fungera som ett sällskapsspel med 4-6 deltagare. Tanken är att hitta lösningar på problem och få gemensamma inställningar till de äldre och jobbet i allmänhet. Men bland påståenden som handlar om de äldres bästa så finns också en hel del påståenden som handlar om att spara pengar till verksamheten. Till exempel: ”hur jag är spelar stor roll för våra intäkter, det finns alltid nya effektiveringsmöjligheter” och ”den bästa förbättringsidén är den jag kan spara timmar och minuter på”.

På Kastanjen i Järfälla, som är ett av Caremas boenden, uppmanas de anställda att tävla i att spara pengar, enligt Dagens Nyheter som har tagit del av interna dokument från boendet. Dokumenten visar bland annat att anställda uppmanas att spara in på mat, inkontinenshjälpmedel och förbrukningsartiklar såsom blöjor, tvättartiklar och toapapper.

Källor till Dagens nyheter säger också att personalen alltid beställer färre portioner än antalet boende med motiveringen att några inte vill äta.

Caremas affärsområdeschef Kerstin Stålskog förnekar till samtliga uppgifter. Ekot har vid upprepade tillfällen begärt ut dokumenten, men har ännu inte fått det.

Karolina Lek

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.