"Kvalitetsproblem" bakom Saabs nedgång

Saab har de senaste 15 åren haft stora kvalitetsproblem och det är en av förklaringarna till varför det går så dåligt för biltillverkaren i Trollhättan. Det säger en av Tysklands främsta bilanalytiker, Ferdinand Dudenhöffer.

– Ledningen som styrt Saab de senaste fem, sex åren har misslyckats. Den svenska biltillverkaren har omoderna modeller och kvaliteten är dålig. Professor Ferdinand Dudenhöffers dom över Saab är hård.

Investeringar krävs
Samtidigt säger Dudenhöffer att Saab:s varumärke har potential, men att ägaren amerikanska GM kommer att tvingas investera ytterligare åtskilliga miljarder för att få företaget på fötter. Saab är ett ekonomiskt saneringsfall, säger han.

Ferdinand Dudenhöffer är professor vid fackhögskolan i Gelsenkirchen och en av de mest efterfrågade och ansedda experterna på bilproduktion i Tyskland.

Han bor själv i Bochum, där nu arbetarna vid Opelverket, stadens stora arbetsplats, har strejkat sedan i torsdags.

”Det fins inget alternativ”
Opel och GM Europa måste skära ned produktionen och minska personalen, säger han. Det finns inget alternativ. Företaget tillverkar fler bilar idag än det kan sälja.

Men i det nya mer integrerade GM, där Opel och Saab tillverkas i samma fabriker, har Saab sin chans.

– Genom att låna teknik och komponenter från Opel, sänks utvecklingskostnaderna för nya modeller och kvaliteten kan förbättras, säger Ferdinand Dudenhöffer. Han menar att allt detta är nödvändigt för att Saab ska överleva som biltillverkare.

Kristian Åström, Bochum
kristian.astrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".