Swedish Match minskade vinsten

Swedish Match som kom med sin niomånaders-rapport idag och om man räknar bort tillfälliga intäkter och kostnader så sjönk vinsten jämfört med samma period i fjol och blev drygt 1,6 miljarder kronor.

Efterfrågan på snus fortsätter att öka - och lönsamt är det också. Att rörelsemarginalen på snustillverkningen ligger på över 46 procent säger något om hur mycket Swedish Match kan ta ut när dom egna kostnaderna är betalda.

Cigaretttillverkningen lämnade Swedish Match produktportföljen för flera år sedan. Och en del av pengarna från försäljningen av cigarettverksamheten gick till köp av cigarrfabriker i USA. Och det har slagit väl ut och är i dag ett av Swedish Match glädjeämnen, säger företagets VD Sven Hindrikes.

Ökad försäljning och hög lönsamhet för snus och cigarrer - dom två viktigaste områdena. Men i den gamla paradgrenen tändstickor har det gått sämre i år - hittills är det en förlustaffär som präglats av stora kostnader för att strukturera om verksamheten i Europa. Och tillväxten - sett över hela koncernen - växte med blygsamma en procent.

Resultat för Swedish Match som helhet sjönk något för dom första nio månaderna har - från knappt 1,7 miljarder i fjol till drygt 1,6 miljarder i år - då inräknat så kallade jämförelsestörande poster som var omfattande i år. Någon större överraskning för aktiemarknaden tycks inte det här resultatet ha varit.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".