Alkoholreklamen fortsätter öka kraftigt i Sverige

1:25 min

Reklamen för alkohol fortsätter att öka kraftigt. Bara förra året ökade den med 25 procent efter att stadigt gått uppåt under lång tid. Förra året gick alkoholreklamen på över 800 miljoner kronor.

I veckan fick ett 40-tal importörer och tillverkare av öl, vin och sprit utbildning i hur man gör laglig reklam.

En av dem var Christoffer Wärmö från Malmköpings nya spritbolag.

– Tanken är att jag ska börja kränga sprit så småning om.

Så ni ska köra igång ordentligt med alkoholreklam?

– Ja, förhoppningsvis. Vi kommer att börja med Södermanland och försöka få ut våra produkter på den lokala marknaden framför allt.

Bara förra året så ökade alkoholreklamen med 25 procent, enligt SIFOs reklammätningar.

– Den har inte ökat så dramatiskt som man kanske tror eftersom den inte har varit tillåten i så många år i Sverige. Men kronmässigt är det inte så mycket, säger Cecilia Giertta, vd på Sveriges Bryggerier.

Över 800 miljoner kronor?

– Då räknar du in tv-reklamen som sänds från annat land också. Jag tror inte att den kommer att öka speciellt mycket. Jag tror att den kan öka kanske 10 till 20 miljoner om året.

De svenska bryggerierna minskade faktiskt sina reklaminköp förra året.

Och Jan Fager från Sveriges marknadsförbund tror att det är slut med de stora ökningarna av alkoholreklam.

– Vi ser en ökning av nystarter av små regionala bryggerier, där tekniken har kommit i kapp. Vi ser även vintillverkning och till viss del även whisky i Sverige, som genom Internet och lokalpress kan börja marknadsföra sig. Vi får kanske en regional reklammarknad för öl, vin och sprit.

Fråga

Lasse Nilsson

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista