Arbetsmiljöverket granskar olyckor med truckar

2:14 min

Truckar är de farligaste maskinerna på våra arbetsplatser. Därför genomför Arbetsmiljöverket nu en riktad insats med inspektioner i syfte att minska arbetsolyckorna.

– Påkörningsrisken är den största risken, och gods som faller och ramlar ner, men påkörning står för de flesta olyckor och dödsfall, säger Anders Bergström som är huvudskyddsombud och truckinstruktör på Posten.

Har du varit med om någon olycka?

– Ja, tillbud när man har stött emot eller varit nära, sådant händer lite hela tiden, men ingenting större, säger han.

Varje år sker omkring 800 arbetsolyckor med sjukfrånvaro som orsakats av truckar. Olyckstalet har legat still länge på den nivån och det gör trucken till den farligaste maskinen i arbetslivet.

Sedan 2005 har tio personer dödats i truckolyckor, men de vanligaste skadorna är klämskador och benbrott.

– Man har en hög intensitet när man använder trucken och företagen har inte sett över sin planering av hur man ska använda den och hur man ska köra, säger arbetsmiljöinspektör Klas-Åke Sibgård.

Arbetsmiljöverket ska göra 600 företagsinspektioner i Syd- och Västsverige till och med mars månads utgång.

Man ska peka ut brister, men målet är att få arbetsgivare att jobba mer förebyggande, för att undvika olyckor, enligt Klas-Åke Sibgård.

– Vi vill få dem att göra riskbedömningar av det som kan vara farligt, till exempel att man kör ihop om man har flera truckar eller har gående tillsammans med truckar, säger han.

På Tomtebodaterminalen, där truckarna virvlar runt likt en bisvärm, har instruktören Anders Bergström sin bestämda uppfattning om varför det sker så mycket olyckor med truckar.

– Stress, det är för bråttom, allting ska gå så fort. Jag anser att det måste handla om att sänka tempot och titta mer på själva arbetsmomentet, säger han.

Posten har skruvat ner hastigheten på sina truckar, det har förbättrat säkerheten och är något som andra borde ta efter, enligt Anders Bergström.

– Man kan inte köra fortare än vad trucken går. Kommer den från fabrik går den mycket fortare åt alla håll och då är den en helt annan truck att köra. Det blir mycket otrevligare när man inte är van och det ställer också till situationer där det kan bli olyckor, säger han.