Krav på bättre skoterutbildningar efter dödsfall

2:19 min

Efter den senaste dödliga snöskoterolyckan i Jämtland förra veckan kommer nu krav på att förarbevisutbildningen för snöskoter borde innehålla mer övningskörning. Det tycker snöskoterägarnas riksorganisation, Snofed.

16-årige Jesper Björkbom i Luleå som just tagit skoterkort håller med om att det var för få praktiska moment.

– Praktiken var ju bara en kort sväng som inte ens varade en timme. Vi åkte efter en bana. Först fick man börja med valfri hastighet och göra en u-sväng, sedan fick man åka slalom och så skulle man köra i 40 kilometer i timmen och bromsa vid ett visst ställe så man inte körde över en massa koner, berättar han.

Skulle det behövas mer praktiska moment i utbildningen?

– Ja, jag tror nog det. Övning ger färdighet, säger Jesper Björkbom.

Det är högsäsong för landets snöskoterälskare som för att få köra måste ha ett giltigt körkort utfärdat före år 2000, eller det särskilda förarbevis som Transportstyrelsen utfärdat till Jesper och drygt 120 000 andra de senaste tolv åren.

Utbildningen genomförs av traditionella körskolor eller exempelvis licensierade skoterföreningar, men den innehåller alldeles för lite övningskörning. Det anser snöskoterägarnas riksorganisation.

Tio timmar varav totalt tre timmar ska vara praktisk övning, vilket ofta sker i grupp är minimikravet i dag, förklarar Peter Granåsen, ordförande i Snofed.

– Jag tror inte att det räcker att man kör fram och tillbaka och gör lite bromsövningar på en princip platt parkeringsplats. Jag tror att man kanske skulle få bort ytterligare ett antal olyckor och ett antal onödiga dödsfall om det var så att folk verkligen lärde sig riskmedvetenhet och vad det innebär att till exempel passera ett vattendrag, säger Granåsen.

Senast förra veckan gick två unga skoteråkare genom isen i Jämtland och hittills i år har troligtvis fyra personer dött i skoterolyckor.

I genomsnitt dör varje år ett tiotal i samband med att de kör skoter, men för Olof Stenlund på Transportstyrelsen, som varit med och utformat förarbevisutbildningen, är kritiken ny.

– De signaler som vi har fått in hittills har inte tytt på att det skulle vara för lite praktisk övning i snöskoterutbildningen så att det här var nytt för mig. Alla förslag på förbättringar tar vi ju tacksamt emot, men sen kan jag inte lova att det blir aktuellt att genomföra det för det är fler som ska tycka till än Snofed innan man ändrar regler, säger Stenlund.