Statens spelbolag minskar reklamen

Svenska Spel ska minska sin reklam. I förra veckan slog regeringsrätten fast i en dom att det svenska spelmonopolet är lagligt, i förhållande till EG-rätten. Men domstolen kritiserade de svenska spelbolagens aggressiva reklam.

Jesper Kärrbrink, VD för Svenska Spel, säger att det är tv-reklam och stortavlor man minskar på. Att regeringsrätten skrev i domen att det väckte frågor kring företagets aggressiva marknadsföring har ingen betydelse, hävdar han.

– Nej, egentligen inte. Det handlar om att när de utländska spelbolagen inte ska marknadsföra sig så behöver vi inte köra lika mycket som vi gjort tidigare.

Svenska Spels och Trav och Galopps reklam kritiserades i regeringsrättens dom i förra veckan. Också EU-kommissionen har i ett brev till den svenska regeringen ifrågasatt den mycket intensiva svenska reklamen, som lockar till mer spel. Talar man om sociala skyddshänsyn måste åtgärderna syfta till att minska spelandet, enligt kommissionen.

Nu minskar svenska spel sin reklam i TV och på annonspelare med 20 procent vilket blir cirka 50 miljoner. Men inte på grund av kritiken utan för att de utländska bolagens reklam stoppades av regeringsrätten. Med minskad reklamkonkurrens anses lämpligt att Svenska Spel håller igen.

EU-kommissionen kritiserar också att Svenska Spel utvecklar nya spel. Nu i veckan lanserar företaget en ny kategori spel på sin hemsida.

– Det skulle vara märkligt om Svenska Spel inte fick utveckla en ny produkt de kommande hundra åren. Det handlar mer om att vi vill behålla den marknadsandel som vi har. Vi kommer också att stänga ett gammalt spel och ge plats åt det här nya spelet. Vissa spel går ur tiden, andra kommer, säger Jesper Kärrbrink.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".