Nytt Google-avtal gör att dina sökningar sparas

I dag börjar Googles nya användaravtal att gälla. Med det kritiserade avtalet kan företaget lagra och sälja detaljerad information om användarnas sökningar. Nu reagerar EU och ifrågasätter om villkoren följer europeisk dataskyddslagstiftning.

Med de nya villkoren får sökjätten helt nya möjligheter att kartlägga sina användare och sedan sälja värdefull information till sina annonsörer. Kritiker har uppmanat användare att radera sin sökhistorik innan det nya avtalet träder i kraft.

Linus Larsson, nyhetschef på it-tidningen Computer Sweden och författare till boken ”Svenska hackare” menar att Googles nya avtal är ett sätt att samordna information om användarna.

– Google har otroligt många användaravtal för till exempel Gmail, Youtube och andra tjänster som man nu slår ihop till ett enda avtal. I och med det här kan Google maps till exempel använda sig av information om vilka filmer du har sett på Youtube. Man kan säga att företaget på så sätt får en mer komplett profil av varje användare, säger Linus Larsson.

I praktiken innebär det nya användaravtalet att användarna kan vänta sig att se reklam om saker de ofta söker information om. Googlar man ofta på fotboll kan man till exempel tänka sig att få se annonser för sportsändningar.

– En vanlig användare märker antagligen inte så stor skillnad, förutom kanske just att reklamen blir lite mer riktad, säger Linus Larsson.

Google har motiverat förändringen med att man vill skapa en ”sömlös” upplevelse för användarna och förenkla den nuvarande djungeln av olika avtal men enligt Linus Larsson är det egentliga skälet ett annat.

– Nästan alla Googles intäkter kommer från annonser. Det som gör Google så framgångsrikt är att de vet så mycket om sina användare, det är det som trissar upp värdet på sådana här företag. Samtidigt blir konkurrensen hårdare och hårdare, Facebook bygger på precis samma idé, säger Linus Larsson.

Det nya avtalet har kritiserats av integritetsförespråkare och nu försöker EU få Google att backa genom att ifrågasätta om villkoren följer europeisk dataskyddslagstiftning. De europeiska dataskyddsmyndigheterna skriver i ett brev till den amerikanska sökjätten att man är djupt oroade över hur personuppgifter kan spridas mellan olika tjänster.

Frågan är om EU:s påtryckningar får någon effekt.

– Det har hänt tidigare att tjänster har backat. Men man ska förstå vilka enorma intressen som ligger bakom det här. Vi får se hur mycket muskler EU kan sätta bakom den här protesten. Google är en mäktig fiende, säger Linus Larsson.

För den som vill göra det svårare för Google att lagra information om sökningar man gör finns ett antal inställningar man kan göra, men enligt Linus Larsson ska man komma ihåg att man som användare av Googles produkter också är en handelsvara.

– Framförallt ska man komma ihåg att man använder Googles tjänster gratis. Företagets produkt är inte sökmotorn eller Youtube utan du och jag, de säljer användarna till sina annonsörer, säger Linus Larsson.

Hanna Birath

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista