SAS misstänks för slarv med säkerheten

Flygbolaget SAS misstänks ha misskött sina säkerhetsrutiner. Intervallerna mellan kontrollerna av motorolja, hjulbromsar, däcktryck och däckslitage har varit längre än föreskrivet. Nu reagerar de skandinaviska luftfartsmyndigheterna.

– Vi ser allvarligt på det, för det är en rutin som ska följas men det har inte skett. Därför har vi påpekat att de ska rätta till detta, säger Robert Haast, informationsdirektör på norska Luftfartstillsynet.

Enligt uppgifter i norska tidningen Verldens Gang har SAS uppmanat tekniker att fuska med kontrollerna och att skjuta upp rapporteringen, för att spara pengar. Fusket ska ha pågått sedan i augusti förra året på över 100 flygplan.

Kontrollen är inget tvång
Kontrollen som man misstänker att SAS misskött är en självpåtagen rutin, och inget tvång från myndigheterna.

Men Robert Haast betonar ändå att det är viktigt att SAS följer den dagliga rutinen, som ska upprepas inom 24 timmar.

Enligt Skandinavisk Tillsynskontor, där de skandinaviska luftfartsmyndigheterna är representerade, har SAS misskött både den praktiska, dagliga kontrollen och administrationen av denna.

”Har inte påverkat flygsäkerheten”
Enligt Lars Mydland som är operativ direktör på SAS handlar det enbart om ett administrativt problem.

– Vi har gjort en faktisk kontroll men den administrativa rutinen har haft en eftersläpning. Vi har nu styrt upp våra administrativa rutiner så att de inte släpar efter. Men det har inte gått ut över flygsäkerheten i luften. Det är mer administrativa rutiner det handlar om, säger Lars Mydland, operativ direktör på SAS.

Jenny Waldem
jenny.waldem@sr.se