Viltstängsel kan ha byggts på helt fel platser

2:15 min

Viltstängsel kan ha byggts längs fel vägar, enligt Trafikverket. Tidigare har typen av väg varit avgörande för om viltstängsel byggts, men nu visar forskning att det är mängden trafik som avgör var risken är störst.

25-åriga Magdalena Alin från Värnamo var nära att dö i en älgolycka.

– Älgen kom upp från vänster och träffade bilen. Sedan tryckte den in hela taket, glider ner, kommer genom rutan och trycker ner mig i sätet. Sedan går älgen av på mitten, berättar Magdalena Alin.

Det var mitt i försommarnatten när Magdalena Alin och hennes vänner åkte längs de mörka vägarna i Småland på väg hem från en festival. Vännerna klarade krocken utan allvarligare skador, men för Magdalena höll det på att sluta riktigt illa.

– När jag kommer till Lund har jag sex hjärnblödningar, två stora och fyra små, säger Magdalena Alin.

Hur har livet varit efter olyckan?

 – Jättejobbigt. Jag har fått lära mig gå igen, laga mat och klä på mig, säger Magdalena Alin.

Vägen utanför Tingsryd i Småland där olyckan inträffade saknade viltstängsel, enligt Magdalena Alin.

Nu visar nya studier, där man bland annat studerat hur älgar rör sig, att Trafikverket kan ha byggt viltstängsel längs fel vägar. Anders Sjölund är ekolog på Trafikverket.

– Ja, det kan man väl säga. Om dess huvudsyfte är att minska viltolyckorna har man kanske inte jobbat perfekt. Men det är ju ny kunskap som växt fram under de sista åren, säger Anders Sjölund.

Tidigare är det framförallt vägtypen som avgjort om viltstängsel satts upp eller inte. Men nu visar ny forskning att vägar med riktigt mycket trafik fungerar som ett viltstängsel i sig.

Istället är det vägar med betydligt mindre trafik, mellan 4 000 och upp till 10 000 fordon per dygn, som är allra farligast, säger Anders Sjölund.

– Då blir det så pass lite trafik sett ur ett djurs perspektiv att det inte uppfattar det som ett riktigt problem, men ändå tillräckligt med trafik för att vara en olycksrisk när djuret försöker ta sig över, säger Anders Sjölund.

Trots att det nu gått en tid sedan Magdalena Alin var med om olyckan har hon fortfarande väldigt svårt för älgar. Det räcker att hon ser en älg i en tidning för att hon ska må illa.

Hon tycker att det vore bra om det byggs mer viltstängsel även längs med mindre trafikerade vägar.

– Sätt upp viltstängsel för det kan rädda liv, säger Magdalena Alin.

David Svanberg, Jönköping

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista