Miljonsatsning ökade inte valdeltagande

Regeringens satsning på att höja valdeltagandet bland vissa grupper i EU-parlamentsvalet gav inte någon större effekt. Valdeltagandet blev lågt också där kampanjer genomfördes.

Statsvetarna Folke Johansson och Lars Karlsson på Göteborgs universitet har precis blivit klara med en utvärdering av regeringens insatser.

– Det bidrog något till att öka intresset för EU och EU-parlamentet i allmänhet, tror vi. Det skulle också påverka valdeltagandet. Det är svårt att riktigt belägga sådana effekter. Det finns svaga tecken på att det har åtminstone haft någon positiv effekt, men den har varit liten, säger Folke Johansson, docent i statskunskap vid Göteborgs universitet.

Under 40 procent
Det låga valdeltagandet valen till EU-parlamentet har varit en långvarig huvudvärk för det politiska etablissemanget, under 40 procent de två senaste valen.

Inför valet i juni tidigare i år satsade därför regeringen 11 miljoner kronor för att höja valdeltagandet bland grupper med extra lågt deltagande, unga väljare och och personer med utländsk bakgrund.

Politikerchattar och ambassadörer
Det ordnades politikerchattar på internetsiten Lunarstorm, utbildades demokratiambassadörer och ett särskilt material för gymnasieelever togs fram av det företag som biträdande socialminister Ylva Johansson tidigare var verkställande direktör i.

Men några urskiljbara förändringar är det enligt forskarna svårt att säga att satsningen lett till. Precis som i landet i övrigt har valdeltagandet sjunkit i de flesta av de områden där insatserna gjordes.

En förklaring är att mycket av informationen handlar om hur EU är organiserat i stället för vad det är politikerna vill åstadkomma, tror Folke Johansson.

”Saknar information om partierna”
– Den information som medborgarna förefaller säga sig sakna, det är mer just om partierna, partiernas program och vad kandidaterna står för. Med andra ord, vad det är de röstar på egentligen, inte vad de röstar till eller väljer till, utan vad de röstar på. Det är vad det handlar om, säger han.

Pontus Mattsson
pontus.mattsson@sr.se