AstraZeneca går till motoffensiv i USA

Läkemedelsföretaget AstraZeneca går nu till motoffensiv efter den senaste tidens bakslag, med stopp för försäljning i USA av läkemedlet Exanta, stämning för marknadsföringen av magsårsmedicinen Nexium - och att kolestorhämmaren Crestor pekats ut som farligt att använda.

I helsidesannonser i stora amerikanska dagstidningar som USA Today och New York Times presenterar AstraZeneca i går sitt budskap till den amerikanska allmänheten - Du kan vara säker på att hos AstraZeneca är det patientens säkerhet vi prioriterar högst - står det på engelska med stora blå bokstäver. Företaget vill inte säga hur mycket kampanjen går på, men en helsida i New York Times kostar normalt nära en miljon kronor - och idag fortsätter annonserandet i något mindre tidningar runt om i USA.

Läkemedelsbolaget säger i reklamen att Crestor är säkert, och pekar på alla tester som har gjorts, och AstraZeneca förklarar att det amerikanska läkemedelsverket FDA så sent som i fredags bekräftade att medlet är effektivt.

Det var just uttalanden från en FDA-forskare nyligen om att Crestor KAN VARA osäkert och borde granskas mer noggrant - som ledde till negativ rapportering kring medicinen och kraftig fall för börskursen. Astrazenecas ledning anser att aktiemarknaden har överreagerat - och att det finns mycket felaktig information som cirkulerar efter FDA-forskarens uttalanden, som kan skrämma patienterna.

Därför denna dyra annonskampanj nu här i USA, men det är osäkert vad den får för inverkan - en analytiker sa att det är svårt att vända en negativ nyhetstrend, och att det är osäkert om företaget når rätt målgrupp med den här typen av annonser.

Här i USA är också rädslan för felaktiga mediciner större än på länge efter avslöjanden nyligen om att det smärtstillande läkemedlet Vioxx, som FDA hade godkänt, kan ha orsakat tiotusentals dödsfall.

Anders Ask, New York