Två flickor hoppar över hinder på skolgymnastiken. Foto: Henrik Montgomery/ Scanpix.

För mycket bollspel - för lite hälsa i skolgympan

"Släpp in elever utan föreningserfarenhet"
2:39 min

Skolinspektionen har granskat hur 36 skolor undervisar i ämnet idrott och hälsa för mellanstadiet och resultatet visar stora brister inom flera områden.

Nästan hälften av skolorna följde inte kursplanen gällande vad undervisningen ska innehålla.

Kristian Hansson är projektledare vid Skolinspektionen.

– Det är för lite av egentlig hälsa och livsstil, friluftsliv och utevistelse. Det är väldigt mycket rörelse med betoning på bollspel och olika lekar i undervisningen. Problemet uppstår ju när inte ämnet blir så brett som det är tänkt att vara. När man inte talar om hur musklerna fungerar, varför är det viktigt att motionera och andra livsstilsfrågor. Och det här är naturligtvis jätteviktigt, säger han.

– Det tycker vi naturligtvis inte är bra! Jag tror egentligen inte att det finns någon som tycker att det är bra, säger Kristian Hansson.

Under granskningstiden ägnade skolorna 94 procent av tiden till rörelse och bara lite åt hälsa och livsstil och åt friluftsliv och utevistelse.

Eftersom undersökningen gjorts i 36 skolor går inte att dra några generella slutsatser om hur undervisningen i idrott och hälsa ser ut i landets skolor, men Skolinspektionen tror ändå att det går att dra viktiga lärdomar av vad den sett.

  • I 9 skolor får eleverna för lite undervisningstid. Bland annat får inte tid för att duscha och transport till och från, räknas in i undervisningstiden.
  • 16 skolor ger inte extra stöd till elever som behöver. Lärare och rektorer säger att det är mycket ovanligt att elevers behov av stöd utreds inom ramen för idrott och hälsa. Det handlar mest bara om att ge extralektioner för dem som har svårt att lära sig att simma.
  • 18 av skolorna brister i hur lärarna bedömer elevernas kunskaper. En del lärare lägger för stor vikt vid tävlingsresultat, andra om elever är ombytta, kan prestera eller gör sitt bästa, vilket är fel.
  • I 35 av de 36 skolorna hade eleverna inte fått veta syftet och målen med lektionerna.

Andra brister gäller att lärarna inte är utbildade, att rektorn inte följer upp och utvärderar undervisningen, att elevinflytandet är dåligt och att det är vanligt att elever inte är med, utan bara tittar på lektionen. Efter skärpningen av skollagen är det oacceptabelt, skriver Skolinspektionen i rapporten.

Enligt Kristian Hansson är det viktigt att skolorna anpassar lektionerna till alla elever.

– Man ska öppna och släppa in elever som kanske inte har idrottserfarenheter eller den föreningserfarenhet som vissa elever har. Då blir också undervisningen naturligtvis intressantare för dessa elever, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".