Victor Muller intervjuas av holländsk tv. Foto: Andreas Kron/Sveriges Radio.

Sista året innan konkursen för Saab

21 min

Det har nu gått fem månader sedan Saab i Trollhättan gick i konkurs. Vad hände egentligen förra året? Ekot har gått igenom det tumultartade året. Vi börjar den 23 februari 2011, den dag Saab firade sin självständighet. Ett år med nya ägare.

– Låt mig presentera, Victor Muller, Saabs styrelseordförande!

Onsdag, 23 februari 2011. Saabs VD Jan-Åke Jonsson presenterar Saabs styrelseordförande Victor Muller. En video företaget själva lagt ut på Youtube visar bilder på fest och glädje på Saabfabriken i Trollhättan. Saab firar ett år som självständigt bolag, Independence Day.

– Här är vi, med ett helt nytt företag och firar vårt allra första år. Med helt nya produkter, en fantastisk ledning och de mest lojala anställda ett företag någonsin kan få, säger Victor Muller i sitt tal.

Saabarbetaren Stefan Karlsson var också med den dagen.

– Det var ju väldigt upprymt. Tomas Ledin skulle komma och spela och allt var jättetrevligt. Det är inte ofta man blir bjuden på något sådant.

Stefan Karlsson började på linan på fabriken 1984.  Han har inte varit på Saab hela tiden, men runt 17 år har det blivit.

Den här dagen, 23 februari, minns han som en glädjens dag.

Året innan hade tidigare ägaren General Motors gjort sig av med Saab under turbulenta former, Victor Muller blev Saabs räddning. Det första året med nya ägare hade varit svårt, bilförsäljningen gick trögt, men nu, nu skulle det bli ändring.

– Det var ju då vi trodde att det skulle vända, att det hade vänt. Man drar inte igång ett stort kalas om man inte har några pengar. Det gör du inte som privatperson i alla fall. Det var osannolikt att det gick att göra så här, det var att förleda personalen.

På scenen inne på Saabfabriken den 23 februari håller Victor Muller sitt tal. Framtiden tillhör Saab.

– Framtiden är vår. Och den här framtiden kommer fylld med underbara saker gjorda av oss, gjorda av det här fantastiska bilföretaget, säger Victor Muller.

På Saab jobbade även Anna Petre. Hon skulle egentligen bli brottmålsadvokat. Men blev rekryterad direkt från juristutbildningen till Saab. 13 år hann det bli på företaget. Mot slutet arbetade hon mycket nära Saabledningen och Victor Muller.

– Vi visste ju redan då att det såg jättetufft ut och hade redan börjat jobba för att få pengar. Försäljningen hade ju inte kommit igång på det sättet som beskrevs i affärsplanen och då saknades det ju också pengar.

I början av 2011 pågår alltså redan jakten på pengar sedan Saab inte ens nått upp till halva sitt försäljningsmål året innan. Från början var det tänkt att 60 000 bilar skulle säljas. Det blev drygt 28 000. Men lösningen, pengarna, uteblir, och fraktföretaget Schenker som levererar material till Saab följer händelserna noga. På Schenkers huvudkontor i Göteborg sitter VD:n Ingvar Nilsson och ser hur Saab får allt svårare att betala.

– Det var i slutet av mars 2011 som vi fick ett antal indikationer på att de inte kunde betala och började dra på sina betalningar. Vår bedömning var att det var ohållbart och när dessutom Jan-Åke Jonsson lämnade företaget såg vi det som en ytterligare indikation på att allt inte var som de skulle. Och då tog vi åtgärder för att kräva vår fordran, säger Ingvar Nilsson.

Fyra veckor efter Saabs ettårsdag har VD:n Jan-Åke Jonsson lämnat företaget och ytterligare två veckor senare står alltså Schenkers lastbilar stilla. Och på Saabfabriken ser Stefan Karlsson hur bandet stannar när materialtillförseln sinar.

– Vi hörde från två håll, att det var faktureringsproblem och dataproblem. Samtidigt hörde vi från många andra som levererar material till oss att det tydligen ska vara penningproblem, Schenker har inte fått betalt. Jag kommer så väl ihåg att chefen kom ut och sa att vi får vara hemma i tre dagar, på måndag så kör vi järnet igen. Sedan blev det ju lite annat, säger Stefan Karlsson.

Sedan tidigare har Saabs affärsutvecklingschef Martin Larsson försökt hitta partners i Kina. Nu åker Victor Muller själv dit. I maj presenteras, och spricker, en affär med kinesiska företaget Hawtai. I juni presenteras nästa lösning. En avsiktsförklaring där två andra kinesiska bolag, bilåterförsäljaren Pang Da och busstillverkaren Youngman ska köpa 54 procent av Saabs ägarbolag, Swan.

Affären måste först godkännas av kinesiska myndigheten NDRC, men hoppet väcks till liv igen.

Så kommer nästa smäll, när Saabarbetarna strax innan midsommar kontrollerar sina lönekonton.

– Jaha, det är alltså så illa att de inte har pengar till löner. Där vaknade man ju till, oj, det kan bli så här också, säger Stefan Karlsson.

– Det saknades ju pengar under hela den här tiden, berättar Anna Petre och fortsätter. Kineserna ville ju helst vänta till de hade gokännande från NDRC innan dom stoppade in mer pengar och vi hade ju inte mycket säkerheter heller att ge.

Förutom den akuta pengarkrisen är Saabs kanske största problem de avtal företaget har med sin tidigare ägare General Motors. General Motors har rättigheterna till de tekniska plattformar som Saab bygger sina bilar på och kan i princip blockera en Saabförsäljning.

På hösten, i september håller det inte längre. Kronofogden har börjat utmäta företagets tillgångar och det har fortfarande inte kommit något beslut från de kinesiska myndigheterna. Saab ansöker om rekonstruktion. Men Victor Muller ser det som något positivt. Nu har företaget en chans att avsluta affären med Youngman och Pang Da i lugn och ro.

– Vi tror det kommer bli mycket enklare att få in pengar under en rekonstruktion när företaget är skyddat mot borgenärerna, sa Victor Muller i samband med att företaget ansökte om rekonstruktion.

Men affären som Victor Muller tänker sig blir aldrig av. För en bit in i den svajjiga rekonstruktionen presenterar rekonstruktören Guy Lofalk ett annat affärsupplägg. De kinesiska bolagen Youngman och Pang Da ska köpa hela Saab, 100 procent.

Detta är grunden i ett bråk mellan Victor Muller och Guy Lofalk som fortfarande pågår. 54-procentsplanen som blev ett 100-procentigt kinesiskt ägande.

– Från den stunden var det i princip ett störtdyk rakt ner i marken, säger Victor Muller.

Enligt Muller blev kineserna övertalade. Enligt Lofalk var det kineserna själva som ville ha det så.

Men oavsett vem som har rätt blir det General Motors som i slutändan slår in den sista spiken i Saabs kista. För till slut blir det uppenbart att GM kommer stoppa en Saabaffär oavsett vilken sorts ägarlösning som presenteras.

– Från vårt perspektiv så är allt som har diskuterats en förändring av ägarbilden i Saab. Och vi måste skydda våra aktieägare genom att skydda våra immateriella rättigheter, sa GM:s talesman i december förra året.

Den 19:e december kastar Victor Muller, mannen som aldrig ger upp, till slut in handduken och ansöker om konkurs. Alla möjligheter är uttömda och det finns ingen tid att komma runt GM:s hårdnackade motstånd. Och på en presskonferens pratade Victor Muller om den svartaste dagen någonsin i Saabs historia.

– God eftermiddag, den här morgonen, kvart över nio, ansökte jag om konkurs för Saab automobile och två dotterbolag. Det är utan tvekan den svartaste dagen i min karriär, förmodligen också den svartaste i Saabs historia.

Saabarbetaren Stefan Karlsson om konkursdagen.

– Ja, det var väl nästan som, ja det var det man hade väntat sig mer eller mindre. Att det skulle ta stopp.

Fem dagar före jul står Stefan Karlsson, med 17 år på Saab i ryggen utan arbete. Liksom över 3000 av hans arbetskamrater. Många är fortfarande idag utan arbete och Stefan Karlsson själv funderar på att vidareutbilda sig.

– Jag vill jobba med människor egentligen. Jag rörde vid det lite grann på Saab. Handledare för Saabgymnasiet och sånt där och jobbade en hel del fackligt. Jag hittade en väg därinne att jobba med människor och jag vill förädla den nu när jag har chansen.

Juristen Anna Petre som jobbade nära Saabledningen är idag fullt sysselsatt i sitt nystartade egna företag. Och på frågan om vad som gick fel med Saab går hon tillbaka till hösten 2010, när det blev tydligt att Saab missat sitt försäljningsmål.

– Det är avgörande att man inte från ledningens sida kanske gjorde ännu större förändringar, tittade över organisationen. Det tror jag väldigt många anställda känner att det hände ingenting i organisationen, det var ju ett helt nytt företag. Vi hade gått från att vara en del i världens största biltillverkare till att bli världens minsta. Någon typ av omorganisation borde väl ha kommit, säger Anna Petre.

Victor Mullers tid med Saab varade i 23 månader. Idag har han kvar sportbilsföretaget Spyker och letar nya affärsprojekt.

Tiden med Saab, sista året, beskriver han som oerhört tuff där Saab inte fick någon hjälp utifrån.

Självklart bär ledningen också ett ansvar, men vid åtminstone ett dussin tillfällen missades chansen att rädda Saab, säger Victor Muller som intervjuades av Sveriges Radio P4 Väst några månader efter konkursen.

– Det förändrar inte faktumet att vi, ledningen, var ansvariga för Saab, självklart var vi det. Men lite hjälp hade varit värdefull, men vi fick ingen. Så om jag tänker tillbaka på det senaste året så tänker jag främst på de missade chanserna, kanske ett dussin tillfällen då vi hade kunnat rädda företaget. Men, det är som det är, säger Victor Muller. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista