1 av 2
Jörgen Lorén, ordförande för Sjöbefälsföreningen i Sverig, är inte förvånad men tycker att studiens resultat är väldigt allvarligt. Foto: Elisabeth Cederblad/Sveriges Radio
2 av 2
Margareta Lützhöft är sjökapten och docent på Chalmers. Foto: Elisabeth Cederblad/Sveriges Radio

Vanligt att sjöbefäl somnar på kommandobryggan

Skiftarbete och slimmade besättningar gör att sjöbefäl ofta är så trötta att de somnar på kommandobryggan. En ny europeisk studie visar att 45 procent somnade korta stunder vid rodret.

Studien har gjorts av Chalmers i Göteborg tillsammans med Stockholms universitet och universitetet i Southhampton i England.

De 90 sjöbefäl som deltog fick arbeta på en simulerad kommandobrygga under så realistiska förhållande som möjligt i sju dagar i skift där man jobbar sex timmar, vilar i sex och sedan går på igen.

Resultatet visar att 45 procent somnade till någon gång under arbetspassen. Faran med att sjöbefälen somnar i tjänsten är att de kör på någon farkost eller att de går på grund.

Margareta Lützhöft är sjökapten och docent på Chalmers och har lett simuleringsstudierna i Göteborg. Enligt henne sker det grundstötningar nästan varje vecka för att sjöbefäl har somnat.

– Det vanligaste vi ser är att man sover över en girpunkt där man borde ha ändrat kurs och istället bara fortsätter rakt fram och så småningom går på grund.

Jörgen Lorén, som är ordförande för Sjöbefälsföreningen i Sverige, är inte förvånade över att nästan hälften av sjöbefälen i studien somnade i tjänsten. Men han tycker att det är allvarligt.

– Det är ju mänskliga bomber som seglar omkring, som sitter och sover, säger Jörgen Lorén.

De största riskerna för olyckor uppstår när sjöbefäl som arbetar skift inte får sin vilotid utan arbetar övertid.

– Det vi ser är att man klarar sin sömnkvalitet och sömnlängd med näppe om man bara arbetar de här skiften två gånger per dygn. Allt utöver det gör en dramatisk förändring av trötthet.

Och studien bekräftar också hur det ser ut i verkligheten där många sjöbefäl arbetar övertid och går miste om sin sömn säger Jörgen Lorén.

– Det är något som alla vet om. Man har någon slags italiensk bokföring, man skriver inte upp all tid man gör.

Att besättningen tvingas arbeta övertid handlar om att tiden inte räcker till för allt de behöver göra, helt enkelt för att de är för få.

– Det handlar om pengar som allting annat. Man vill minska sina kostnader och det gör man genom att minska antalet i personalen ombord.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".