Facket backar för SAS:s krav

Bagagelastarna på flygbolaget SAS ger upp, och går med på att byta till det kollektivavtal som arbetsgivarna velat ha. Det sker efter att SAS börjat planera att lägga ner den egna bagagelastningen. Madeleine Raukas är vd för SAS dotterbolag Ground service, och hon är nöjd med det nya avtalet.

Det var bara några månader sedan som SAS och fackförbundet Transport förhandlade senast. Det slutade med att SAS tillfälligt accepteradeTransports krav, som gick ut på att lastarna skulle få behålla ett gammalt och förmånligt avtal. Men samtidigt började flygbolaget planera för att antingen lägga ner den egna bagagehanteringen, eller föra över den till ett annat dotterbolag. I endera fallet skulle SAS kunna gå över till det nyare så kallade riksavtalet.
Efter att fått de scenarierna klart för sig, har nu Transport backat, och går med på att lastarna på det krisdrabbade flygbolaget SAS går över till riksavtalet. Det är samma avtal som alla andra företag i branschen har. Enligt Madeleine Raukas innebär det att det blir billigare för SAS.

Varken transports ordförande Per Winberg eller förbundets förhandlare Christer Persson har velat ställa upp på en intervju med Ekot. Men Christer Persson säger till Ekot, att det nya avtalet inte innebär några försämringar för SAS bagagelastare den närmaste tiden. I avtalet ingår nämligen övergångsregler, som under två år innebär generösare villkor än SAS erbjöd tidigare i höstas.