Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)

EU skärper kraven på svavelutsläpp från fartyg

Uppdaterat onsdag 23 maj 2012 kl 17.24
Publicerat onsdag 23 maj 2012 kl 14.14
Miljöminister Lena Ek. Foto: Charles Dharapak/Scanpix

Nu är det klart att EU skärper kraven på svavelutsläpp från fartyg som trafikerar Östersjön och Nordsjön från den första januari 2015.

– Det betyder ju oerhört mycket för människors hälsa. Användningen av dåliga bunkeroljor orsakar 50 000 för tidiga dödsfall i Europa per år. Och så har vi ju också försurningsfrågan som vi har jobbat med oerhört länge i Sverige i många år, så det här är ett väldigt bra beslut, säger miljöminister Lena Ek.

EU-förhandlingarna är i princip färdiga och endast formella beslut återstår. Danmark är ordförandeland i EU och säger i ett uttalande att överenskommelsen är en seger för miljön.

Svavelutsläppen från fartyg i hela EU-området ska vara maximalt 0,5 procent från 2020. Men i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen ska utsläppen om två och ett halvt år, första januari 2015, minska till 0,1 procent.

Den svenska exportindustrin har protesterat mot ökade kostnader för transporter till sjöss. Moderata infrastrukturministern Catharina Elmsäter Swärd tog tidigare strid för dessa krav, men utan framgång.

Konsekvenserna blir ökade kostnader och konkurrensnackdelar för svenskexportindustri, säger Mårten Larsson som är näringspolitisk chef på intresseorganisationen Skogsindustrierna.

– Problemet är att det inte går att ta mer betalt. Vi får en starkare konkurrens från länder utanför Europa, som kommer att kunna kila vidare med höga halter av svavel i bränslet. Följden blir att de tar marknadsandelar, och det innebär att det faktiskt totalt sett blir större svavelutsläpp i världen.

Redarföreningen förbereder nu förbättrad rening av fartygens bränsle. Reningsanläggningar finns, men är ännu inte tillräckligt utvecklade, säger redarföreningens nye vd Christer Skog.

– Det finns ett antal olika lösningar under utveckling, men dessvärre finns inga av de här teknikerna i dag fullt funktionella för installation på fartyg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".