Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.

”Vinstintresset hotar själva begreppet friskola”

"Ingen privat aktör går in om de inte ser lönsamhet"
1:46 min

Skillnaden blir allt tydligare mellan vinstdrivande och icke vinstdrivande friskolor. De vinstdrivande skolorna ägs framförallt av större koncerner som köper upp allt fler friskolor.

Patrik Waldenström, ordförande i Idéburen skola, som samlar alla friskolor utan vinstintresse, menar att det de större koncernernas vinstintresse hotar själva begreppet friskola.

– Att koncernskolorna köper upp allt fler friskolor gör att de inte blir lika fria längre.

Enligt Patrik Waldenström så får de uppköpta friskolorna inte större frihet än en kommunal skola och samtidigt finns hela tiden en risk att de större friskolekoncernernas väljer att ta ut vinst istället för att lägga pengar på till exempel elevhälsa eller specialundervisning.

– Det kan göra att man sitter på ett möte med ett elevärende och så ser man att elever skulle behöva en assistent men så ser man att det är för dyrt.

Företagsledningskonsulten Mikael Flovén har studerat lönsamheten med att driva friskola i aktiebolag och säger att med ett större antal skolor under sig kan man tjäna stora pengar.

– Det finns ingen privat aktör som går in om de inte ser lönsamhet. Skolpengen är för hög relativt den kommunala kostnaden.

Många av de mindre ickevinstdrivande friskolorna går på knäna med årliga underskott och har svårt att överleva bland det allt hårdare regelverket som uppstått på grund av den fria skolmarknaden.

Samtidigt ökar de största vinstdrivande skolföretagen sin rörelsemarginal.

Academedia, Sveriges största friskolekoncern som köper upp allt fler av Sveriges friskolor, gjorde förra året en vinst på över 220 miljoner kronor baserad på den skattefinansierade skolpengen som varje elev inbringar. Academedia ägs av riskkapitalbolaget EQT, som naturligtvis vill sälja skolkoncernen med vinst.

Enligt vd Marcus Strömberg används skolpengarna som blir över som säkerhetsmarginal.

– Vi investerar i verksamheten, vi betalar räntor och vi sätter in pengarna på banken, vi sparar och förstärker vårt eget kapital.

Vad säger du om kritiken om att det inte går att göra vinst utan att skära ner på undervisning?

– Jag håller inte med om den bilden, vi är bra på att hushålla med resurser, vi är bra på inköp och att bygga ledningssystem och att använda lokaler på ett bra sätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".