Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Magnus Karlsson, Finansinspektionen. Foto: FI

Chatt om bankerna med Magnus Karlsson, Finansinspektionen

Bankerna får alltmer kritik för sina höga bolåneräntor. Finansinspektionens genomgång visar att bolånen ger bankerna dubbelt så hög avkastning som den övriga verksamheten

Magnus Karlsson, tf analyschef på Finansinspektionen, svarade på lyssnarnas och läsarnas frågor om banker, lån, räntor och vinstmarginaler.

Moderator: Hej och välkomna! Nu börjar vi chatten med Magnus Karlsson på Finansinspektionen.

14:29, 24 maj 2012

<

Amanda: Jag har försökt förhandla med min bank om mitt bolån, och ringde även upp och hade möten med andra banker. Jag blev överhuvudtaget förvånad över hur små skillnaderna var mellan de olika bankerna och hur mycket de begärde för att ge mig, vad de kallade, sin bästa ränta. Men min bank var inte öppen för att sänka min boränta mer än ytterst marginellt, och även om en annan bank gav mig en lite bättre ränta så innebar det att jag behövde flytta över mitt lönekonto och mitt pensionssparande till dem, och det tyckte jag var för mycket besvär. Helst skulle jag ju vilja stanna kvar hos min bank, men att de var lite mer tillmötesgående och sänkte lite till. Argumentet att jag får lite lägre ränta någon annanstans verkar dock inte räcka - vad ska jag säga då?

Magnus Karlsson: Ofta erbjuder banken en "helkundslösning" - det medför att jämförbarheten mellan bankerna blir sämre för kunden. det är viktigt att kunden uppmärksammar de kostnader som denna lösning medför. det viktiga är att fortsätta förhandla och gärna använda den information vi har gått ut med idag

14:30, 24 maj 2012

Staffan Sandström: När man vill ha offert på ett bolån utgår dom flesta banker från aktuella boräntor/ listpris som vi kan se i tidningar och på text-tv. Denna ränta försöker man pruta ner. En bank (SEB) utgår även från sina upplåningsräntor + en marginal som sätts individuellt. Detta senare exemplet verkar bli mkt billigare. Vet Du hur detta kommer sig och varför gör inte fler banker på detta vis. SEB visar ju upp sina upplåningsräntor dag för dag på sin hemsida.

Magnus Karlsson: Det är viktigt att komma ihåg att bankernas listpris är just ett listpris. i genomsnitt vet vi att kunderna förhandlar ner räntan med 0,2 procent. Vi vill att fler banker presenterar sina kostnader och gärna att det går att jämföra dem mellan bankerna.

14:32, 24 maj 2012

Person Persson: Hej! Varför får man en personlig bankman= säljare?

Magnus Karlsson: Det styrs av banken och är en del av deras affärside. vi vill med ökad information stärka konsumentens position i förhandlingen med sin bankman.

14:33, 24 maj 2012

Hoda: Finns det andra fördelar än just räntan som man borde förhandla om med banken vad gäller bolånen?

Magnus Karlsson: Det kan det finnas. det finns en rad avgifter - man kan be dem lyfta fram de avgifter man betalar och även ta upp det till diskussion. sen är det kostnader för även andra bankprodukter och banktjänster.

14:35, 24 maj 2012

Hussein: Vad är det första jag bör säga till min bank för att få ner räntan och hur går jag vidare sen?

Magnus Karlsson: Det är något som kunden måste ta ställning till själv. Jag kan inte ge råd i enskilda fall.
Men, vår information kan användas som en ingång och hjälp vid en förhandling med sin bank.

14:36, 24 maj 2012

Lena E: Som kund känner man sig väldigt liten mot banken. Ska det verkligen vara så här, att varje liten människa ska förhandla helt själv om villkoren? Det är ju inte direkt lika starka parter, banken och kunden. Vad kan man göra för att förbättra sina chanser att få bättre villkor?

Magnus Karlsson: Det här är ett sätt för oss på Finansinspektionen att försöka stärka konsumentens förhandlingsposition och kunskap, just för att vi tycker att det är en obalans i styrkeförhållandena.

14:38, 24 maj 2012

Magnus Karlsson: För en fungerande konkurrens krävs välinformerade kunder, kunder som förhandlar sina villkor och kunder som är villiga att byta bank. Genom att ge konsumenterna bättre information och öka pressen på att bankerna redovisar jämförbara uppgifter hoppas vi kunna bidra till en bättre konkurrenssituation.

14:40, 24 maj 2012

Göran Rådén: Hej, har alla svenskar bolån? Det verkar så men det är ju inte sant, många vill spara, men det är bäst att spara i madrassen eftersom bankerna inte vill dela ut någon ränta att tala om. Så vad tänker Bankinspektionen göra åt saken? Mvh Göran

Magnus Karlsson:

Nej, alla svenskar har inte bolån. Även för inlåningen kan man som konsument förhandla sina villkor.

14:43, 24 maj 2012

Bo Svensson: Kan man säga att det är en fungerande konkurrens och marknad när det gäller bankerna idag? De flesta erbjuder ju ungefär samma villkor för lånen.

Magnus Karlsson: För en fungerande konkurrens krävs välinformerade kunder, kunder som förhandlar sina villkor och kunder som är villiga att byta bank. Genom att ge konsumenterna bättre information och öka pressen på att bankerna redovisar jämförbara uppgifter hoppas vi kunna bidra till en bättre konkurrenssituation.

14:44, 24 maj 2012

Jenny: De flesta banker har lika räntor, samarbetar de? Får de det? Känns inte som en fri marknad. Och varför kommer det inte fler utländska banker hit och öppnar filialer så det blir mer konkurrens?

Magnus Karlsson: Som jag sa tidigare så är det så att för att få en fungerande konkurrens krävs välinformerade kunder, kunder som förhandlar sina villkor och kunder som är villiga att byta bank. Det vill vi se mer av. Genom att ge konsumenterna bättre information och öka pressen på att bankerna redovisar jämförbara uppgifter hoppas vi kunna bidra till en bättre konkurrenssituation.

14:45, 24 maj 2012

Klara: Varför finns det inte reglerat hur mycket marginaler bankerna får ta ut?

Magnus Karlsson: Vi går inte in och reglerar priset och det är inte vär uppgift. Det måste i slutändan vare en sak mellan banken och kunden. Vi gör det vi kan och försöker med det här stärka konsumentens förhandlingspostition och kunskap.

14:47, 24 maj 2012

Jossan: Finns det någon gräns för hur stora marginaler bankerna kan ta ut?

Magnus Karlsson: Som jag sagt tidigare så går vi inte in och reglerar priset och det är inte vär uppgift. Det måste i slutändan vare en sak mellan banken och kunden. Vi gör det vi kan och försöker med det här stärka konsumentens förhandlingspostition och kunskap.

14:48, 24 maj 2012

Jenny: Varför etablerar sig inte fler utländska banker här? Det skulle öka konkurrensen.

Magnus Karlsson:

Just nu är det svåra tider för många banker i Europa. För deras del handlar det mer om att läka såren, än expansion.

14:50, 24 maj 2012

kalle: Banken vill att jag ska flytta alla mina konton och allt till dom för att få rabatt på räntan. Är det rimligt?

Magnus Karlsson: Det är ofta så att bankerna erbjuder en "helkundslösning". Det medör ofta att det blir svårare att jämföra mellan bankerna. Det är viktigt att kunden ser vilka kostnader en sådan lösning för med sig. Vi skulle gärna se att även helhetslösningen ska vara möjlig att i så fall jämföra mellan bankerna.

14:53, 24 maj 2012

Magnus Karlsson: Vi tycker att man kan vända sig till Konsumenternas bank och finansbyrå, 0200-225800.

14:55, 24 maj 2012

gurkan: Vad är egentligen Finansinspektionens mandat och under vilka omständigheter får/kan ni ingripa? Kan Finansinspektionen utdela straff eller är detta en följd av eventuella domslut?

Magnus Karlsson: Vårt uppdrag från allmänheten - riksdag och regering - är att bidra till att det finansiella systemet fungerar effektivt och uppfyller kravet på stabilitet. Vi ska också verka för ett gott konsumentskydd i finanssektorn.

14:57, 24 maj 2012

Moderator: Då avslutar vi chatten med Magnus Karlsson. Tack alla som deltagit!

14:58, 24 maj 2012

Magnus Karlsson: Tack, det var kul att få besvara era frågor!

14:58, 24 maj 2012

<

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".