Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Tufft för miljön när allt fler köper bil i Kina

Publicerat måndag 28 maj 2012 kl 07.15
Beräknar att det 2020 kommer rulla ut 30 miljoner nya bilar varje år
2:06 min
Om man vill köpa en ny bil i Peking måste man först ha tur i ett lotteri. Foto: Andy Wong/Scanpix

Försäljningen av både nya och begagnade bilar ökar i Kina. Samtidigt försöker myndigheterna begränsa antalet. Påfrestningarna på infrastruktur och miljön håller på många håll på att bli för stora.

På Pekings smogiga gator susar den ena skinande nya bilen efter den andra förbi. Audis, Cadillacs, Chevrolet, några Volvobilar och en uppsjö andra utländska och inhemska bilmärken. Många av bilarna är av 2011 eller 2012 års modell.

I Kina är fortfarande försäljningen av helt nya bilar betydligt större än försäljningen av begagnade. I USA säljs det ungefär fyra gånger så många begagnade bilar som nya.

I Kina är det precis tvärtom. Förra året såldes 18,5 miljoner nya bilar i Kina. Antalet begagnade var bara 4,3 miljoner. Men i takt med att Kinas bilmarknad mognar så är försäljningen av begagnade bilar på väg uppåt.

Men här i Peking och i Shanghai så har den totala försäljningen av bilar faktiskt minskat dramatiskt de senaste 18 månaderna. Anledningen är att städerna begränsat utfärdandet av nya registreringsskyltar. De stora städernas infrastruktur klarade helt enkelt inte av alla nya bilar. All smog har även börjat resultera i fler och fler hälsoproblem.

I Peking infördes ett lotteri. Om man vill köpa en bil måste man först ha haft tur i lotteriet och fått en registreringsskylt. Men om man däremot köper en begagnad bil som redan har en registreringsskylt, så finns det olika sätt att kringgå lotteriet. Det är inte lagligt, men håller på att bli allt vanligare. Drömmen om en egen bil är stark.

Många bedömare menar att det i början av 2020-talet kommer att rulla ut i snitt hela 30 miljoner nya bilar på vägarna varje år i Kina. Och städerna gör nu allt de kan för att hinna med. Nya motorvägar och ringleder byggs i en rasande fart. Hinner de inte så väntar förmodligen fler restriktioner, för både nya och begagnade bilar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".