Sportbutikerna är nu fyllda till bredden med allehanda prylar. Foto: Anders Wiklund/Scanpix.

Fotbolls-EM – en god affär

"I viss mån kan försäljningen öka"
2:13 min

I dag börjar fotbolls-EM i Ukraina där Sverige deltar. Trots att inga matcher ännu är spelade finns det redan vinnare.

Med nya sortiment, specialerbjudanden och smarriga rabatter räknar elektronik- och sportkedjorna med att öka sina intäkter rejält.

I centrala Stockholm har man fullt upp med att sälja särskilt framtagna EM-prylar till fotbollshungriga svenskar.

– Vi har tröjor, mössor, vikingahjälmar, handskar, linnen och fotbollar, säger Erik Wallström i sportbutiken.

När Sverige slog Holland i den avgörande kvalmatchen var det inte bara kommentatorer och supportrar som jublade högt.

De stora svenska sportkedjorna räknar med att tjäna stora pengar på ökad försäljning. Så fort slutsignalen ljöd startade sportbutikerna sin satsning på reklamkampanjer och olika EM-paket.

Går det bra för Sverige är prognosen att det även kommer säljas mer.

– Jag tror att det är många som håller sina tummar både för lagets skull och för försäljningens skull. Så är det absolut, säger Erik Wallström i sportbutiken.

Intersport har fyllt sina drygt 150 butiker med nya blågula-produkter i 50 olika modeller. Stadium bygger ut extra ytor för särskilda supportershoppar.

– Jag ska köpa en one-piece i Sveriges färger, det är viktigt att visa att man är svensk, säger en kund i butiken.

Men EM är inte bara viktigt för sportbranschen. Det har även inneburit ett lyft för elektronik och framförallt tv-försäljningen med alla dess tillbehör.

Enligt ett av elektronikföretagen, har deras försäljning av tv-apparater mellan storleken 50 tum och 80 tum ökat med hela 255 procent jämfört med samma tidpunkt förra året.

Men det här betyder inte att den totala detaljhandeln i Sverige kommer öka i och med EM. Snarare kommer hushällens konsumtion att omfördelas.

– I viss mån kan försäljningen öka men framförallt är det en omfördelning. Köper vi fler Zlatan-tröjor och tv-apparater, köper vi mindre av något annat, säger Jonas Arnberg, analytiker på Handelns utredningsinstitut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".