Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Chaufförer i Pakistan väntar på Obamas ursäkt

Publicerat måndag 11 juni 2012 kl 07.16
"Om man överlever är det en bra inkomstkälla"
(1:58 min)
1 av 3
Tankbilschauffören Ismatullah har i flera månader väntat vid sin tankbil utanför Karachi så att han kan börja köra bränsle åt Nato-styrkan i Afghanistan igen. Foto: Nils Horner/Sveriges Radio.
2 av 3
Lastbilchaufförer väntar vid sina tankbilar utanför Karachi på att Pakistan åter ska tillåta bränsletransporter till Nato-styrkan i Afghanistan. Foto: Nils Horner/Sveriges Radio.
3 av 3
Mohammad arbetar som assistent åt chaufförer som kör bränsle åt Nato från Karachi till Afghanistan. Nu är hans jobb att dygnet runt vakta tankbilen som står bland hundratals andra och väntar på att gränsen ska öppnas. Foto: Nils Horner/Sveriges Radio.

I Pakistan försöker ett amerikanskt sändebud övertala landet att åter öppna sin gräns för Nato-transporter till Afghanistan. Men än så länge vägrar Pakistan att tillåta transporterna. Islamabad kräver att USA först ber om ursäkt för en amerikansk attack som av misstag dödade 24 pakistanska soldater.

Medan tvisten pågår väntar hundratals tankbilschaufförer utanför Karachi på en chans att tjäna sitt levebröd.

Musik ur en radio ger lite förströelse åt dem som väntar i solen utanför Karachi bredvid sina tankbilar.

De har väntat länge, ända sedan slutet av förra året, på att Pakistans regering åter ska öppna gränsen för Natos transporter från hamnen här i Karachi till amerikanska soldater i Afghanistan.

– Om bara Barack Obama ber om ursäkt kan vi börja köra i morgon bitti, säger chauffören Muhammad Usman.

Pakistan stängde rutterna efter att USA av misstag bombat pakistanska soldater vid gränsen mot Afghanistan i november. 24 pakistanska soldater dog. Nu kräver pakistanska regeringen att USA ber om ursäkt, något president Barack Obama är ovillig att göra.

Bråket om transporter härifrån Karachi till Afghanistan är ett av de största irritationsmomenten just nu i de allt sämre relationerna mellan Pakistan och Förenta staterna.

Tills rutterna öppnas igen tvingas USA och dess allierade frakta in bränsle och andra förnödenheter via flera gånger dyrare rutter genom Centralasien, alternativt använda flyg.

Muhammad Usman och andra chaufförer jag träffar här tillbringar delar av dagarna med att slumra i skuggan under sina fordon som står uppställda i kilometerlånga rader längs kusten utanför Karachi.

Andra promenerar längs havsstranden, spelar cricket eller sitter i grupper och pratar – och spekulerar i när gränsen kan tänkas öppnas.

Chaufförerna har i regel en ung assistent med sig, som är allt-i-allo och som inne i Afghanistan sitter längst bak uppe på släpet och spanar efter talibaner och tjuvar.

En assistent jag träffar har lite av hjältestatus bland männen här. Hans lastbil var en gång den enda i en konvoj av 20 lastbilar som klarade sig undan att brännas vid ett talibanbakhåll.

Chaufförerna tjänar runt 1 500 kronor per resa, vanligtvis till Kandahar eller Kabul, men det är med livet som insats.

Mohammad Usman blev en gång stoppad av talibaner på motorcyklar. Han trodde de skulle döda honom, men de satte eld på hans tankbil.

– Det är som ett lotteri. Många chaufförer har dödats, men om man överlever är det en bra inkomstkälla, säger Muhammad Usman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".