Sämre tider väntar, säger Jonas Arnberg från HUI. Foto: Anders Wiklunf/Scanpix

Ökad konsumtion trots oro i världsekonomin

Flera varsel att vänta inom industrin
2:04 min

En ny våg av varsel, och därmed risk för arbetslöshet, är det största hotet mot hushållens konsumtion. Det menar HUI Research i en ny prognos i dag.

Ökad oro för jobben håller tillbaka köplusten, men trots det har året börjat bättre än väntat och därför höjer HUI sin prognos för i år, säger Jonas Arnberg på HUI.

Försäljningen i detaljhandeln spås öka med 2,5 procent i år, jämfört med tidigare prognos på 1,5. Det enskilt största hotet mot prognosen är om varselvågen får fart efter Greklands omval den 17 juni, enligt HUI. Nästa år räknar HUI med att detaljhandeln växer med 2 procent.

Men året kommer inte att sluta lika bra som det har börjat för svensk detaljhandel.

– Det innebär att försäljningsutvecklingen i handeln blir svagare under resten av året än den varit så här långt. Hittills i år ligger nämligen försäljningsökningen på cirka tre procent, säger Jonas Arnberg på HUI Research.

Enligt prognosen kommer det en räntesänkning på ytterligare 0,25 procentenheter i juli, som extragas till konjunkturen. Rent statistiskt kommer hösten att visa på starkare utveckling eftersom jämförelsen görs med hösten 2011 då allt bromsade in när Greklandskrisen blommade ut. Siffrorna är de sämsta sedan 1990-talet. Men ändå väntar sämre tider nu, tror HUI. 

– Anledningen till att vi gör den bedömningen är den oroande händelseutvecklingen i Europa. Vi tror att den kommer att leda till en ökning av antalet varsel i industrin och ökade varsel slår som bekant hårt mot konsumtionen och handeln.

Det innebär i så fall att det framför allt blir dagligvaruhandeln som får nöja sig med en lägre tillväxt under resten av året. Så här långt i år ligger nämligen försäljningsökningen i dagligvaruhandeln på 3,2 procent.

I sällanköpshandeln ligger försäljningsökningen hittills i år på 2,5 procent, vilket också är det ökningstal HUI Research tror på för helåret.

– Restaurangbranschen väntas fortsätta att gå bra, säger Jonas på HUI.

Så blir handeln 2012

Försäljningsförändringar i löpande priser jämfört med 2011:

  • Byggvaruhandel +2,0%
  • Elektronikhandel +2,0%
  • Klädhandel +2,5%
  • Möbelhandel +1,0%
  • Sporthandel +4,0%
  • Övr. sällanköpsvaror +2,8%
  • Totalt sällanköpshandel +2,5%
  • Totalt dagligvaruhandel +2,5%
  • Totalt detaljhandeln +2,5%

Källa: HUI Research (Konjunkturbedömning juni 2012)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".