1 av 2
Magnus Söderlund, forskare i kosumentbeteende på Handelshögskolan. Foto: Andreas Liljeheden / Sveriges Radio.
2 av 2
Enligt ny forskning bidrar personlig service till att kunderna handlar mer. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Personlig kontakt i mataffären ökar försäljningen

2:16 min

Ju mer kontakt du som kund har med de som jobbar i matbutiker desto mer köper du, enligt en ny forskningsstudie. Detta är något som de stora butikskedjor nu tar fasta på. På Coop Forum har man precis testat ett projekt med butiksvärdar som bara går runt i butiken för att hjälpa kunderna.

Ulla Levén som handlar där tycker att personlig service är viktigt i matbutiken. Så är det för många, kunderna vill ha tips och råd. En personlig service kan också göra att kunderna köper fler varor.

– Om de är tillmötesgående så betyder det hemskt mycket. Att jag går hit och föredrar en viss butik framför en annan om jag blir trevligt bemött, säger jag.

En färsk studie från Handelshögskolan i Stockholm visar att kunder som har kontakt med medarbetare i butiken köper 3,2 fler varor per kontakttillfälle. I rena pengar blir det 65 kr mer för varje medarbetare som kunden har kontakt med.

Magnus Söderlund forskar i konsumentbeteende på Handelshögskolan och står bakom studien. Han förklarar resultatet med att de flesta köp i matbutiken är oplanerade, samtidigt som många påverkas lätt av intryck i butiken.

– Sen tror vi att just människor i form av medarbetare har särskilt stor potential att påverka kunder. Det är något speciellt ändå, mötet mellan människor, även i dessa dagar då allting ska vara digitalt och teknologiskt.

Normalt försöker butiker locka till köp genom skyltning och texter. Men Magnus Söderlund menar att det inte ger så stor effekt. Ska man sälja så är personlig kontakt mer effektivt.

Mer personlig service är också något som butikskedjorna tittar på. På Coop Forum har man precis avslutat ett projekt där man haft butiksvärdar som enbart gått runt i butiken för att hjälpa kunderna till rätta. PG Mangnusson är stormarknadschef på Coop Forum Bromma.

– Varor har vi i alla butiker, alla har chokladkakor, gurkor, och allt vad det är. Men det vi inte har likadant i alla butiker är medarbetare som tar hand om våra kunder. Och om vi kan göra det lite bättre än våra konkurrenter så tror jag att vi kan få en ökad försäljning, säger han.

Även om de flesta kunder tycker om en mer personlig service så är det inte alla som tror att de handlar mer på grund av ökad kontakt med butikens medarbetare. Anders Hellström tycker om personlig service i kött- och fiskdisken. Men han handlar inte mer för det.

– Tvärtom. Jag handlar mindre, för då köper jag inte stora förpackningar utan bara det jag behöver.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista